Abstract
Bu çalışmanın amacı, çağdaş dans sanatı alanında, benlik algısı ve bireysel yaklaşımlar üzerinden bir solo dans koreografisini irdelemek, oluşturmak ve icra etmektir. Bu tez eser çalışmasında, Danimarkalı varoluşçu filozof Soren Kierkegaard başta olmak üzere 'benlik' kavramıyla ilgili üretilen teorileri ve yapılan analizleri, kendi benlik algım ve bireysel yaklaşımımla ele alıp, irdeleyerek çalıştım. Bu çalışmaların sonucunda, 2018 yılında koreografisini geliştirmeye başlayıp, dans ettiğim 'Glimpse' isimli otobiyografik solomu, benlik algısı kavramı bağlamında yeniden ele aldım ve bireysel yaklaşımımı yansıtabilecek gerek yeni hareket üretim metodları gerekse icra tercihimle, koreografik formuna ulaştırdım. Bir çağdaş dans sanatçısı olarak, ürettiğim solo koreografisinde temel nokta kendi yaşam deneyimlerimden yola çıkmak ve buradan benlik algısını sorgulayarak sanatsal bir ürün ortaya koymaktı. Gerçek yaşamım ile hayalimde yaşattığım dünya arasındaki salınımımı konu ederek varlıksal sorgulama ve oluşumumun fiziksel yansı-ması, bu solonun merkezindeki yaklaşımlardan en öne çıkan oldu. Dansın içerisinde ve dışarısında olmak gibi bakış açımı değiştirerek mekândaki bedensel varoluşum üzerinden kendi karakterimi oluşturduğum ve bahsettiğim bu bakış açısı sayesinde, koreografiyi yapan ben, dans eden ben ve dışarıdan bakan başka bir ben algısı ile bu bahsettiğim farklı algılardan oluşan otobiyografik bir solo sergilemeyi amaçladım. Kirkegaard'ın benlik analizlerinden esinlenerek felsefe ve başta William James olmak üzere pek çok psikoloğun fikirleri sayesinde psikolojiye yakın olarak düşünsel bir süreç yaşadım. Sürecin sonunda biriktirdiklerimi, kendi bedenimi bir araç olarak kullanarak, özgün bir solo yapısıyla tamamladım. Kanımca, ancak beden, ruh ve zihin bütünlük sağladığında kendi özünü oluşturabilir ve yapılandırabilir. Diğer taraftan bu çalışmam somatik benlik-beden bütünlüğünden ziyade, bilişsel ve ruhsal benlik kavramına odaklanmaktadır.