Abstract
Günümüz heykel sanatında eleştirel içerik Sesil Beatris Kalaycıyan Günümüzde çok geniş bir anlam alanı olan eleştiri sözcüğü, modern Türkçe'de 19. yy'dan itibaren Batı dillerindeki kritik sözcüğünün karşılığı olarak kullanılmaya başlanmıştır. Eleştirel düşünce sistemleri, toplumsal yaşam, doğa-insan ilişkileri, bilim anlayışı, sanat vb. olguları sorgulayarak insan yaşamını dönüştüren süreçlerde önemli roller üstlenirler. M.Ö 5.yüzyılın Aydınlanma Çağı; Rönesans dönemi; modern eleştirinin doğduğu 18.yüzyıl; 20.yüzyılın ilk yarısında toplumsal olguların tümüne yönelen kültür eleştirisi ve 20.yüzyılın ikinci yarısında radikalleşen eleştirel düşünce sistemleri karşımıza çıkar. İnsan yaşamının olumsuz görüntülerine karşı güçlü eleştiriler geliştiren odakların arasına 19. Yüzyıl'ın sonunda katılan plastik sanatlar, toplumsal eleştiri felsefesinin güç kazanmasına bağlı olarak insana dair tüm sorunları problem edinir. Özellikle 1980'li yılların ardından eleştirel bir üretim düzlemi oluşur. Bu düzlemde öne çıkan başlıklar kamusal alan yapıtları da dahil olmak üzere karşı anıt olgusu, kurumsal eleştiri, günümüz sanatında öteki sorunsalı bağlamında feminist sanat eleştirisi, LGBT sanat, etnik kimlik ayrımcılığı ve ırkçılık karşıtı eleştirel tutum, göçmen ve mülteci krizi gibi konular dikkati çeker.