Mimar Sinan Fine Arts University Institutional Repository
DSpace@MSGSÜ digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Mimar Sinan Fine Arts University in international standarts, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.Search MSGSÜ
Tasarım+Kuram : Cilt 4, Sayı 6 (2008)
Abstract
Sedad Hakkı Eldem Hoca’ya adanmış bir
sayı....
Dergimizin bir önceki sayısında, Sedad Hakkı Eldem Hoca’nın 100. doğum yılı
etkinlikleri nedeniyle çağrılı yazarların bu konuya iliflkin yaz›lar›n› bekledi¤imizi
duyurmufltuk. Bekledi¤imiz bu ilgiyi görmüş olmak yayın kurulumuz adına kuflkusuz
hem sevindirici oldu hem de kurulumuzu yeni bir karar alma aflamas›na getirdi.
Akademik, Hakemli ve Bilimsel bir dergi olma çabas›ndaki dergimiz bir önceki
5. say›m›zda da yeni bir gereksinimle karfl›laflm›fl, hakemli bilimsel yaz›lar›n›n yan›
s›ra ‘Endüstri Tasar›m› E¤itiminin 35. Y›ldönümü’ konusunda ayr›ca bir de dosya
konusu ifllemiflti.
Bu kez konunun önem ve de¤erinin yan› s›ra, gelen makalelerin yo¤unlu¤u da göz
önüne al›nd›¤›nda 6. say›m›z›n, özel bir say› olarak tümüyle, Sedad Hakk› Eldem
Hoca’ya adanmas› kaç›n›lmaz oldu. Adeta kendili¤inden ortaya ç›kan bu
gereksinim, yay›n kurulu üyelerimizin önerisi ile karara dönüflüp benimsenmesi ile
ilk kez özel say› ç›karma uygulamas›n› bafllatm›fl olduk.
Böylece 6. say›m›z›; Sedad Hakk› Eldem Hoca’ya adanm›fl bir say› olarak
ç›kar›yoruz...
Burada yaz›lar› yer alan ça¤r›l› yazarlar›m›z yaflamlar› süresinde Eldem Hoca ile
belli bir dönemde, ö¤rencisi, asistan› yada meslektafl› olarak ortak yaflam kesiti
veren kurum üyelerimizdir. Kimi üyelerimiz ise bu tan›mlar›n hepsini tafl›yarak
uzun bir süre Eldem Hoca ile ortak çal›flmak yada onu gözlemlemek veya onunla
zaman ve mekanlar› paylaflma f›rsat›n› yaflam›fl olan de¤erlerdir. Ça¤r›l›
yazarlar›m›z›n sahip olduklar› bu özellik onlara Sedad Hakkı Eldem Hoca’nın
farkl› yönlerini görme ve tan›ma f›rsat›n› vermifl oldu¤u anlafl›lmaktad›r. Yazıların
ço¤u do¤rudan bu tür bir çözümlemeyi amaçlam›fl olmasa da makalelerin yazılma
düzeninden, ikinci bir okuma flekli olarak Eldem Hoca’nın bu farklı yönleri, farklı boyutlar› a盤a ç›kmaktad›r.
Eldem Hoca bu farkl› boyutlar› ile, yazarlar›n
kendine özgü otantik anlat›mlar› içinde elverdi¤i oranda yer almaktadır.
Bafll›calar›, Hoca olarak Sedad Hakk› Eldem, Mimar olarak Sedad Hakkı Eldem,
Modern ve ça¤dafl bir Türk vatandafl› olarak Sedad Hakk› Eldem, fleklinde
s›ralanabilir. Bu karakter ve kişlilik sınıflandırmasının yan› sıra, bu üst
bafll›klar›n alt›na yaz›labilecek ama bu asıl karakter ve görünüm yapılarından
ayr›lmayan ve ters düflmeyen, en önemlisi bu bafll›klar›n yönetti¤i kiflilik
özellikleri oldu¤u da gözleniyor. Örne¤in Sedad Hoca’n›n kurumda ve çevresinde
gördü¤ü önderlik rolü olabilir. Bu adeta bir moderatör gibi, hem mimarl›k
hemde hocal›k davran›fl› aç›s›ndan kurumu ve çevreyi yönlendiren örnek
oluflturan bir rol gibi okunmaktad›r. Asl›nda bütün bu bafll›klar ayn› kiflilikde ele
al›narak Hoca gözlemlendi¤inde; Sedad Hakk› Eldem Hoca’n›n asl›nda bafll›
bafl›na fenomen bir karakter ve kiflilik oldu¤u görülüp anlafl›lmaktad›r.
Hiç kuflkusuz, gelecekte genç araflt›rmac›larca tekrar ele al›naca¤›n› umdu¤um
mimar hoca Sedad Hakk› Eldem, daha sistemli ve objektiv olarak incelenecektir.
Ne var ki, onunla zaman, mekan, misyon ortakl›¤› yapm›fl de¤erlerin özgün ve
otantik saptamalar› ve aktar›mlar›, Sedad Hoca’y› tan›mam›zda yine eflsiz
kaynaklar olarak gündemde olacakt›r.
‹flte bu aç›dan dergimizin hakemli kuramsal bir yay›n olmas›na karfl›n bu
önemli görevi severek ve isteyerek üstlenmifl olmas›n›n böyle tarihsel bir önemi
de olacakt›r. Gönül isterdi ki; Hoca’yı devam eden say›larda da incelemek ve
yaflatmak olana¤›m›z olsayd›.
Zira, Sedad Hakk› Hoca’yı tan›ıak bir devri tanımak ve kavramak anlamına da
gelmektedir. Daha özelleştirerek söylenirse, kurumu tanımak, cumhuriyet sonrası
mimarlık eğitimini tanımak, devrin mimarlık iliflkilerini tanımak vb., anlamlara
da gelmektedir. Sedad Hakkı Hoca, bütün bu olası perspektivlerin içinde yer alan,
başlıca ve en önemli rol model olarak Türkiye’nin o tarihlerdeki görünümlerini
tanımak ve anlamak için bir giriş kapısı yada bir vitrin gibidir.
Saygıyla anıyoruz...
Prof. Dr. Oğuz BAYRAKÇI
Source
Tasarım+KuramVolume
4Issue
6Collections
- Tasarım+Kuram [44]