Abstract
Bu tez, kimyasal maddeler içermeyen doğa temelli fotoğraf baskı tekniklerinin incelenmesi ve doğa korumacı yaklaşımla bu yöntemleri kullanarak projeler geliştiren çağdaş sanatçıların üretimlerinin araştırılması amacıyla gerçekleştirilmiştir. "Doğa Temelli Fotoğraf Baskı Yöntemleri", doğanın işleyişini temel alarak görüntü oluşturma esasına dayanmakta ve genel olarak doğada bulunabilen malzemeler kullanılarak gerçekleştirilmektedir. Kimyasal madde kullanılmadan gerçekleştirilebilen bu yöntemler, doğaları gereği, geçici, fani (ephemeral) görüntü oluşumunu sağlamakta ve bu açıdan fotoğrafın tarih öncesi dönemine dayanmaktadır. Tezin birinci bölümünde fotoğraf tarihi, fotoğrafın tarih öncesi döneminden itibaren ele alınmış, ikinci bölümde "Doğa Temelli Fotoğraf Baskı Yöntemleri", Fotosentez baskı yöntemleri, Anthotype yöntemi ve Lümen baskı yöntemi, tarihçeleri ile incelenmiş, uygulama yöntemleri anlatılmıştır. Bölümün son kısmında tekniklerin geçiciliği ile ilgili araştırmalar sunulmuştur. Tezin üçüncü bölümünde "Doğa Temelli Fotoğraf Baskı Yöntemleri" nin çağdaş fotoğraf üretimine yansıması kapsamında, teknikleri kullanan ve doğa ile etkileşimli üretim yapan sanatçılar, Ackroyd& Harvey, Almudena Romero, Binh Danh, Christine Elfman, Denis Roussel, Fenia Kotsopoulou, Jerry Burchfield, Kristof Vracken, Lia Giraud, Rosemary Horn incelenmiş, röportajlar yapılmıştır. Tezin son bölümünde bahsedilen yöntemler ile ilgili düzenlenen workshop anlatılmış, katılımcıların bu teknikler ile ürettikleri eserlerle oluşturulan sergi kapsamında fotoğrafların sunumu ve doğa ile etkileşimli sergileme süreci anlatılmıştır. Doğaya bırakılan eserler belirli aralıklar ile fotoğraflanmaya devam etmektedir.