Abstract
"Eril Nazar Teorisinin Kadın Modasındaki Temsili" adlı çalışma, eril nazar kavramının kadın giyimi ve modasındaki etkisini toplumsal cinsiyet bağlamında ele almaktadır. Eril nazarın etkisine maruz kalmış ve konvansiyonel sinemanın aracılığıyla sembolik anlamlar kazanan giyim elemanları çalışmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır. Tezin içeriğini ve amacını açıklayan giriş bölümü, eser metninin ilk bölümünü oluşturmaktadır. İkinci bölümde toplumsal cinsiyet bağlamında sosyal kurgular ve norm/normallik konularına değinilmektedir. Eser metninin üçüncü bölümünde, eserin çıkış noktasını oluşturan feminist film teorisyeni Laura Mulvey'in 'Görsel Haz ve Anlatı Sineması adlı makalesinde öne sürdüğü 'eril nazar' teorisi açıklanmaktadır. Özet anlatımıyla; kadını izlenen, erkeği izleyen konumuna getiren bu sistemde, kadın pasifleştirilip edilgen role bürünerek nesne halini almaktadır. Bu bölümde, eril bakış ile yaratılan bazı kadın karakter ve bu karakterlerin oluşturulmasında sıklıkla kullanılan ve başat rol oynayan giysi elemenları, renkler ve giysi kombinasyonları stereotipler başlığı altında ele alınmaktadır. Metnin dördüncü bölümünde ise giysi sembolizmi ve kodlamalar yaratan; korse, kuşak, yaka, vatka, yırtmaç ve siyah mini elbise olarak belirlenen altı giyim elemanı üzerinden, eril nazar kavramını irdeleyen giysi tasarım önerileri sunulmaktadır.