Abstract
Araştırmanın amacı insan faktörleri ve ergonomi dersinin teorik içeriğinin, araştırma ve uygulama içerikleri ile nasıl sentezlenebileceğine yönelik bir modelin geliştirilmesidir. Öncelikle insan faktörleri ve ergonomi dersi ile teorik ve uygulama içerikli dersler hakkındaki görüşleri tespit edilmeye çalışılmış olup, bulguların özeti aşağıdaki gibidir:
•
Teorik bilgilerin uygulama pratiklerinin arttırılması gerekliliği
•
Uygulamalı derslerin daha verimli olduğu
•
Uygulama içeriğine alışan öğrencilerin teorik derslerde zorlandığı
•
Uygulama içerikli derslerin daha önemli olduğu algısı
Bulgular doğrultusunda aşağıda belirtilen önlemler geliştirilmiştir:
•
Tasarım faaliyetinin sadece “yapma” eylemi gibi algılanmasına yönelik algının kırılması
•
Kuramsal bilginin aktarılabilmesi için teorik ve uygulama tekniklerinde bir dengenin oluşturulması
Çalışma bulguları insan faktörleri ve ergonomi dersi içeriği bakımından değerlendirildiğinde aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır:
•
İlk yıl farklı derslerde ders içeriğinin öneminin vurgulanmasına karşın dersin ikinci sınıfta işlenmesi
•
Ders içeriğinin öneminin vurgulanması ve uygulama derslerinin daha önemli dersler olduğu algısına karşılık dersin teorik işlenmesinin yarattığı çelişki
•
Öğrencileri ders içeriğiyle ilgili sistematik bir tasarım problemi oluşturamaması
•
Dersin sadece teorik olmasının bilginin yanlış yorumlanmasına ve hatalı kullanımlara yol açabilmesi
•
Öğrencilerin kendilerini edilgen bir rolde hissetmeleri ve buna bağlı bilginin kalıcı olamaması
Yukarıdaki bulgular ışığında endüstriyel tasarım eğitiminde insan faktörleri ver ergonomi dersinin verilmesi ve içeriklerinin öğrenciye aktarılması konusundan yeniden bir planlama ihtiyacı doğmuştur. Bu planlamada öncül kriterler aşağıdaki gibidir:
•
Dersin teori ve uygulama içeriklerinin dengelenmesi
•
Ders içeriklerinin diğer derslerde vurgulanan önemine karşılık program içerisindeki yoğunluğunun arttırılması
•
Uygulama içerik ve yöntemlerinin genişletilmesi
Ders içeriklerinin sistematik bir tasarım problemi halinde ele alınabilmesi için proje uygulamalarında daha fazla pratiğinin yapılmasının sağlanması
Proje kapsamında ergonomi uygulamalarından biri olan yüzeyel elektromiyografi donanımı temin edilmiş olup, proje dersi kapsamında pilot bir çalışma ve sonrasında 2 proje ile uygulanabilirliği test edilmiştir. Emg tekniğinin proje dersi kapsamında verimli bir şekilde kullanılabildiği ortaya çıkarken, bu teknik sayesinde geliştirilen ürünün rakip ürüne karşı avantajlarının objektif bir şekilde açıklanabilmesini sağlamıştır. Proje sonucunda hem teorik bilgi hem de uygulama pratiği içeriği olan bir süreç modeli geliştirilmiştir.