Abstract
Bu çalışma, günümüz İstanbul’unun kültür-sanat yaşamını ele alır; bu yaşam içinde
Klasik Batı müziği etkinliklerinin hangi kişi ve kuruluşlar tarafından, nasıl organize
edildiğini, organizasyon sürecinin parametrelerini anlamayı amaçlar. Bu doğrultuda
önce Osmanlı İstanbul’unda Klasik Batı müziğiyle ilk temasların kimler aracılığıyla
gerçekleştiği, on dokuzuncu yüzyılda Klasik Batı müziği etkinliklerinin İstanbul’un
kültür-sanat yaşamının parçası hâline gelişi, bununla bağlantılı olarak Klasik Batı
müziğinin dönemin girişimcilerinin iş alanına girişi, Cumhuriyet’in ilk yıllarında bu
yaşamın dönüşümü ve nihayetinde 1980’lerle birlikte bugünkü sistemin ortaya çıkışı,
tarihsel bakış açısıyla ele alındı. Ardından günümüzdeki sistemin işleyişini anlamak
üzere İstanbul Kültür Sanat Vakfı, Borusan Sanat, Cemal Reşit Rey Konser Salonu,
İş Sanat ve İstanbul Teknik Üniversitesi Dr. Erol Üçer Müzik İleri Araştırmalar
Merkezi gibi günümüz İstanbul’unda Klasik Batı müziği etkinliklerinin
organizasyonunda ve bu etkinliklerin evsahipliğinde önemli rol oynayan kurum ve
kuruluşlarının yöneticileri ve/veya temsilcileriyle ile yarı-yapılandırılmış yüz yüze
görüşmeler gerçekleştirildi. Bu görüşmelerle söz konusu kurum ve kuruluşların
İstanbul’un kültür-sanat yaşamı içindeki işlevleri, gerek konser programları gerekse
müzisyen tercihleriyle bu sistemi nasıl şekillendirdikleri anlaşılmaya çalışıldı. Sonuç
olarak yapılan çalışmayla, İstanbul odaklı olmak üzere Klasik Batı müziği
etkinliklerini hem tarihsel süreç içinde hem de güncel koşullar ışığında anlamak ve
değerlendirmek hedeflendi.