Abstract
Bu çalışma Çingene/Roman çocukların anlatılarından yola çıkarak Çanakkale Fevzipaşa Mahallesi'nde yetişen bir çocuk olmanın, o mahalleye özgü kültürel kodların, çocukluk deneyimlerine etkisini anlamayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda çocukların yetiştiği ailenin ve yaşadıkları mahallenin sosyo-ekonomik yapısı ele alınarak, bu yapıların içinde barındırdığı dinamiklerin etkisi anlaşılmaya çalışılmıştır. Çingene/Roman kültürünün, çocukların eğitim haklarına ulaşmada ve eğitime devam etme konusunda ne denli etkiye sahip olduğu araştırmanın problematiğini oluşturmaktadır. Söz konusu çocukların eğitim yaşantılarındaki sıkıntıların anlaşılması için sosyal dışlanma, damgalama ve habitus gibi kavramlar araştırmanın kavramsal çerçevesinde ele alınmaya çalışılmıştır. Bu çalışma nitel bir çalışma olma niteliği taşımış olup, Çanakkale Fevzipaşa Mahallesi'nde ikamet eden 9-18 aralığındaki 25 Çingene/Roman çocuğa kar topu örneklem tekniği ile ulaşılmış ve nitel araştırmalarda kullanılan yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan derinlemesine mülakat tekniği ile gerçekleştirilmiştir Ayrıca edinilen verilerin analizi sırasında, araştırma sahasında edinilen gözlem ve notlardan da yararlanılmıştır. Veriler temalara ayrılarak analiz edilmiştir.