Abstract
Tez çalışmasının amacı; mimarlık eğitimin önemli bir parçası olan detay bilgisi aktarımının, Nazimî Yaver Yenal ders arşivinden elde edilmiş belgeler ışığında, Güzel Sanatlar Akademisi müfredatında ne şekilde oluşturulduğunun ve işlendiğinin tespit edilmesidir. Nazimî Yaver Yenal'ın Güzel Sanatlar Akademisi'nin hem öğrencisi hem de hocası olması; tez kapsamında kurumun, ilk kuruluşundan ders arşivinin kapsadığı döneme kadar ele alınmasına sebep olmuştur. Mimarlık eğitiminin dönemin toplumsal koşullarından ve mimarlık ortamından beslendiği düşünüldüğünde; tezin ilk aşamasında Osmanlı ve Türkiye'deki toplumsal, kültürel, siyasi ve mimarlık ortamı işlenmiştir. Nazimî Yaver Yenal'ın, almış olduğu neo-klasik eğitime rağmen, modern bir bakış açısını benimsemiş olması çalışmanın batılılaşma ve modernleşme fikirleri merkeze alınarak yürütülmesine sebep olmuştur. Bu bağlamda Sanayi-i Nefise Mektebi'nin kurulduğu ilk günden itibaren geçirmiş olduğu değişimler ve bu değişimleri tetiklemiş olan toplumsal süreçler incelenmiştir. Üçüncü bölümde çalışmanın bağlamını oluşturan ders arşivinin dökümü gerçekleştirilmiştir. Bu genel dökümde sadece yapma bilgisine dayalı klasörler değil, arşivin tamamı ele alınmıştır. çizelgeler yardımıyla her bir cildin içerik dökümlerine ve sayısal verilerine yer verilmiştir. Tezin son aşaması olan dördüncü bölümde; ilk aşamada gerçekleştirilmiş olan dönem araştırmaları ışığında, arşivden seçilmiş olan yapma bilgisine ilişkin ciltlerin verileri değerlendirilmiştir. Bu değerlendirme de Nazimî Yaver Yenal'ın şahsi hayatının, Osmanlı İmparatorluğu'nun Türkiye Cumhuriyeti'ne dönüşümünün, mimarlık ortamında oluşan fikirsel değişimlerin ve modern mimarlık hareketinin etkileri büyüktür.