Abstract
Türkiye imzaladığı uluslararası anlaşmalarla
Avrupa ile birleşme süreci
içinde Avrupa üniversiteleri ile işbirliğini
onaylamış bulunmaktadır. Bu
amaçla Mart 2001 'de Salamanca'da yapılan
son toplantıda (CRE-EUA) Avrupa'nın
300 yüksek öğretim kurumu biraraya
gelerek seslerini topluma ve yönetimlere
duyurabilmek ve geleceğin
toplumlarını şekillendirme, amacı ile
bir dizi ilke kararları almışlardır. Bizleri
de çok yakından ilgilendiren bu konu,
üniversitelere sorumluluklarını tekrar
gözden geçirme imkanını tanımaktadır.
Burada ele alınan en önemli nokta,
Üniversitelerin akademik özerkliği olan
otonom yasal, eğitimsel ve sosyal birimler
olduğu gerçeğidir. Eğitimin bir
toplumsal sorumluluk olduğu temeline
dayanarak, görüşmelerde kademeli eğitim
yapılması (Önlisans, Lisans, Yüksek
Lisans) ve bireyin topluma uyum
sağlayabilmesi için, bireysel gelişimi
destekleyen "Yaşam boyu eğitim" ilkesi
yer almaktadır. Üniversitelerin geleneksel
yapıları ile yeniliklere ve girişimciliğe
açık olması arasındaki hassas
denge üzerinde tartışmalar yapılmaktadır.
Salamanca toplantısında, Yüksek
Öğretimin araştırmaya dayalı olması,
kabul edilen ortak paydalar dışında,
programlarda farklılıkları, çeşitliliği
destekleyen bir görüş belirlenmiş, geleceğin,
çeşitliliğin ve esnekliğin olumlu
biçimde uygulanması ile oluşacağı görüşü
kabul edilmiştir.
Ortak payda olarak ele alınan ve
ödün verilemiyen en önemli konu ise
eğitimde kalitedir. Bu da işbirliği içinde
yer alan akreditasyonu içeren, güven ilkesi,
öğretim üyesi ve öğrenci hareketliliğinin
(dikey ve yatay dolaşımı) sağlaması
yanısıra, mezunların kendi ülkeleri
dışında da bilgi ve becerilerini sergileme
fırsatı tanıyan müfredatlar oluşturarak
iş bulmalarını sağlama doğrultusunda
çalışmaları içermektedir.
Burada ortak değerlendirme sistemi
(ECTS - Credit Accumulation and
Transfer System) önem kazanmaktadır.
"Kalite" vurgulanan bir yüksek öğretim,
bugün tüm Avrupa ülkelerindeki
üniversitelerin en temel konusudur.
Üniversitemizde de yukarıda belirtilen
esaslar doğrultusunda çalışmalar
başlamış bulunmaktadır ve gelecek öğretim
yılında bu çalışmalar büyük bir
yoğunlukla devam edecektir.
Prof. Beril Anılanmert
Rektör Yardımcısı