Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Harran Geleneksel Dövme Motiflerinin Dijital Baskılı Yaygı Tasarımlarına Dönüşümü
Özet
Geleneksel dövmeler; tarih boyunca birbirine karışmış toplumların,
unutulmuş inançların, kültürlerin, değerlerin ve bireysel kimliğin sembolleridir.
Herodot, James Cook, Marko Polo, Prof. Kindler Spindler ve Sergei I. Rudenko övmelerle ilgili bilgileri ilk aktaran kişilerdir. Dövmenin ilk izlerine Asya’da,
Afrika kıtaları ve Okyanusya Adaları’nda (Markiz, Samoa) rastlanmaktadır.
İlkel dövmeler; Mısır, Mezopotamya, Cezayir, Ural-Altay Dağları, Anadolu,
Yunanistan, Avusturya, İtalya, Japonya, Yeni Zelanda, Amerika ve kutuplarda
köklü bir geçmişe sahiptir (Yenipınar ve Tunç, 2013: 12). Ülkemizde ise tarihi
dövmelerin örneklerine özellikle Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde yer alan bazı
illerimizde rastlanmaktadır. Şanlıurfa ilinin Harran ilçesinde dövme taşıyıcıları
nicelik olarak diğer illere oranla daha fazladır (Fırat, 2019: 16).
Geleneksel sanat ürünlerinin tümünde olduğu gibi herhangi bir duygu ve
düşünceyi simgelemek veya belirli bir fikri anlatmak amacı taşıyan, kökenleri
inançlara dayanan sembolik motiflerin kendilerine özgü anlamları ve hikâyeleri
bulunur (Koyuncu Okca, 2015: 1660). Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde
görülen geleneksel dövme motifleri de estetik görünümlerinin yanı sıra sembolik
anlamları da bünyesinde barındırır. Dövmelerin sembolik anlamları kulaktan
kulağa, dilden dile ve nesilden nesile aktarılmıştır. Günümüzde ise geleneksel
dövmelere geçmişte olduğu kadar ilgi gösterilmemesi, dövme taşıyıcılarının çok
ileri yaşlarda ve geleneğin son temsilcileri konumunda olmaları gibi etkenler
geleneksel dövmeciliğin yok olma sürecini hızlandırmaktadır. Kaybolmaya
yüz tutmuş inanışlarla yakından ilintili olan bu geleneğin gelecek kuşaklara
tanıtılması kültürel mirasımızın devamlılığı açısından büyük önem taşımaktadır.
Geleneksel dövme motiflerinden faydalanarak, günümüz ihtiyacına
yönelik, ekonomiye katma değer sağlayabilecek yaygı tasarımlarının dijital
baskı sistemleri kullanılarak üretilebileceğini göstermek bu çalışmanın başlıca
amaçlarındandır. Unutulmaya yüz tutmuş geleneksel dövme motiflerinin
belgelenmesi ve bu geleneğin yaşatılmasının önemine dikkat çekmek de
çalışmanın amaçları dahilindedir. Çalışmanın gerçekleşebilmesi için öncelikle
geleneksel dövmecilik ile ilgili literatür taranmıştır. Harran’ın geleneksel
dövme motifleri araştırılmış, yöre ziyaret edilerek alan araştırması yapılmıştır.
Alan araştırmasında, günümüzün son örnekleri olarak kabul edebileceğimiz
ileri yaşlardaki dövme taşıyıcılarıyla ve kaynak olabilecek kişiler ile röportajlar
yapılmış, fotoğrafları çekilerek belgelenmiştir. Çalışma süresince edinilen
bilgilerin ışığında, geleneksel dövme motiflerinden ilham alınarak kullanımı
kolay, ucuz ve güncel trendlere uygun, dijital baskı sektörüne katma değer
sağlayabilecek yaygı tasarımları yapılmış; dijital süblime transfer baskı
sistemlerinde üretimleri gerçekleştirilmiştir.
Kaynak
Halı-Kilim ve Geleneksel Kumaş Desenleri : Geleneksel Türk Sanatları Alanında Güncel AraştırmalarKoleksiyonlar
- Điğer Kaynaklar [10]