Abstract
This paper presents archaeometric analyses of representative wall painting fragments (dated to middle Byzantine period)
from the West Courtyard Passage at Demre St. Nicholas Church (in ancient Myra), which is located in Antalya province
today. Wall painting fragments were analyzed by a multi analytical methods which includes physical and chromametric
determinations, optical microscopy, X-ray diffraction (XRD), Raman spectrometry and X-ray fluorescence spectrometry
(μ-XRF and PED-XRF), in order to identify the characteristics of the materials, painting technique and the pigments
used. Microscopic examinations showed that the samples were two-layered (intonaco and arriccio) wall paintings that
executed using the secco technique. The elemental compositions of the plasters are quite similar. The pigments used in
the wall paintings is similar to others in the literature, including red and yellow ochre, calcite, green earth (celadonite) and
carbon black. Archaeometric studies for the identification of archaeological pigments are carried out with micro-Raman
spectroscopy and multiple analytical techniques. The same methodology was applied in this study. The results obtained
will also contribute to the conservation/restoration studies of wall paintings.
Bu çalışmada, Antalya’nın Demre ilçesinde bulunan St. Nicholas Kilisesi’nin (antik Myra kentinde yer alan) Batı Avlu geçiş
mekânından ele geçen duvar resmi parçalarının arkeometrik analizleri sunulmaktadır. Duvar resmi parçaları; malzeme
özellikleri, boyama teknikleri ve kullanılan pigmentler açısından fiziksel ve kromametrik belgelemeler, optik mikroskopi,
X-ışını difraktometresi (XRD), Raman spektroskopisi ve X-ışını floresan spektroskopisi (μ-XRF ve PED-XRF) içeren çoklu
analitik metotlar ile analiz edilmiştir. Mikroskobik incelemeler, duvar resimlerinin iki katmanlı (intonaco ve arriccio) olduğunu
göstermiştir. Secco tekniği kullanılarak uygulandığı tespit edilen duvar resmi parçalarına ait sıva tabakalarının kimyasal
bileşimleri oldukça benzerdir. Duvar resimlerinin pigment paleti literatür ile uyumlu olup, kırmızı ve sarı aşı boyası, kalsit,
yeşil toprak (seladonit) ve karbon siyahından oluşmaktadır. Arkeolojik pigmentlerin tanımlanmasına yönelik arkeometrik
çalışmalar mikro-Raman spektroskopisi ile beraber çoklu analitik tekniklerle gerçekleştirilmektedir. Bu çalışmada da
aynı metodoloji uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar duvar resimlerinin konservasyon/restorasyon çalışmalarına da katkı
sağlayacaktır.