Özet
After COVID-19, two ventilation approaches have been adopted for infection control. The first is the EN 16798-1 ventilation standard recommended by international organizations. The second is ventilation design, determined according to the risk of infection. This study investigated the effects of various post-COVID-19 ventilation scenarios on the probability of COVID-19 infection, the number of cases, and ventilation rates in four separate university classrooms. Ventilation rates based on infection risk and infection risk were determined by the Wells-Riley mathematical model calibrated to the SARS-CoV-2 virus. The findings showed that the EN 16798-1 ventilation standard may be inadequate in terms of infection risk in classrooms. It showed that ventilation rates determined based on infection risk may not be met by existing HVAC system capacities, even in LEED-certified schools. In possible future pandemics, current ventilation standards and air conditioning system designs in schools should be reviewed in order to control the outbreak.
COVID-19 salgını sonrasında enfeksiyon kontrolü için iki havalandırma yaklaşımı benimsenmiştir. Birincisi, uluslararası kuruluşlar tarafından önerilen EN 16798-1 havalandırma standardıdır. İkincisi, enfeksiyon riskine göre belirlenen havalandırma tasarımıdır. Bu çalışmada, dört ayrı üniversite sınıfındaki çeşitli COVID-19 sonrası havalandırma senaryolarının, COVID-19 enfeksiyon olasılığı, vaka sayısı ve havalandırma oranları üzerindeki etkilerini araştırıldı. Enfeksiyon riskine dayalı havalandırma oranları ve enfeksiyon riski, SARS-CoV-2 virüsüne göre kalibre edilen Wells-Riley matematiksel modeliyle belirlenmiştir. Bulgular, EN 16798-1 havalandırma standardının dersliklerde enfeksiyon riski açısından yetersiz olabileceğini gösterdi. Enfeksiyon riskine dayalı belirlenen havalandırma oranlarının, LEED sertifikalı okullarda bile mevcut HVAC sistem kapasiteleri tarafından karşılanamayabileceğini gösterdi. Gelecekteki olası pandemilerde, salgının kontrol altına alınabilmesi için mevcut havalandırma standartlarının ve okullardaki iklimlendirme sistem tasarımlarının yeniden gözden geçirilmesi gerekmektedir.