Mimar Sinan Fine Arts University Institutional Repository
DSpace@MSGSÜ digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Mimar Sinan Fine Arts University in international standarts, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.Search MSGSÜ
Sağlık Çalışanlarına Yönelik Kalite Algısının Yapısal Eşitlik Modellenmesi İle İncelenmesi
Citation
Elveren, H., DENİZ, E. (2024). Sağlık Çalışanlarına Yönelik Kalite Algısının Yapısal Eşitlik Modellenmesi İle İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi , 28(2), 81 - 88. doi.org/10.19113/sdufenbed.1263040Abstract
Araştırmada kamu hastanesinde çalışanların kalite algılarını ölçmek için kullanılan “Sağlık Çalışanlarının Kalite Algısı Ölçeği”nin alt boyutlarının birbirleriyle olan ilişkilerini belirlemek adına bir model tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini hem grup rolü bakımından hem de binanın fiziksel özellikleri açısından denk olan iki devlet hastanesinde çalışan tüm personel oluşturmaktadır. Katılımcılar oluşturulurken basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma toplam 334 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Önerilen model kısmi en küçük kareler yapısal eşitlik modellemesi (Partial Least Square Structural Equation Model, PLS-SEM) yöntemiyle RStudio programıyla analiz edilmiştir. PLS-SEM analizi sonucunda modelde yer alan değişkenlerden Yönetim ve Liderliğin (β:0,582) İnsan Kaynakları Kullanımı üzerinde; Yönetim ve Liderlik (β:0,541) ile İnsan Kaynakları Kullanımının (β:0,281) Kurum Yararı üzerinde; Yönetim ve Liderlik (β:0,301) ile Kurum Yararının (β:0,480) Hasta Yararı üzerinde istatistiki olarak anlamlı ve pozitif yönde bir etkiye sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Sağlık çalışanlarında kalite algısını artırabilmek için öncelikle Yönetim ve Liderlik ile Kurum Yararı alt boyutunda gerekli iyileştirmelerin yapılması gerekmektedir. Burada yapılacak iyileştirmeler Hasta Yararını hem doğrudan hem de dolaylı olarak etkileyecektir. In the research, a model was designed to determine the relationships between the sub-dimensions of the "Healthcare Professionals Quality Perception Scale", which is used to measure the quality perceptions of the employees in public hospitals. The universe of the research consists of all personnel working in two public hospitals, which are equivalent both in terms of group role and physical characteristics of the building. Simple random sampling method was used while creating the participants. The study was carried out with a total of 334 participants. The proposed model was analyzed with the RStudio program using the partial least squares structural equation modeling (Partial Least Square Structural Equation Model, PLS-SEM). As a result of the PLS-SEM analysis, on the Human Resources Use of Management and Leadership (β:0.582), one of the variables included in the model; On the Institutional Benefit of Management and Leadership (β:0,541) and Human Resources Utilization (β:0,281); It was revealed that Management and Leadership (β:0.301) and Institutional Benefit (β:0.480) had a statistically significant and positive effect on Patient Benefit. In order to increase the perception of quality in healthcare professionals, first of all, necessary improvements should be made in the sub-dimension of Management and Leadership and Institutional Benefit. Improvements to be made here will affect Patient Benefit both directly and indirectly.
Source
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü DergisiVolume
28Issue
2Collections
- TRDizin [802]