Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 30 / Güz 2024
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2024Yazar
Editör: Doç. Dr. Yalçın Armağan
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Editoryal Sunuş, Mehmet ŞİRAY*; Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi’nin bu sayısında “Eleştirel Estetik Tartışmaları”na odaklanıldı. Estetik, son iki yüzyılda sanat nesnelerini, deneyim biçimlerini ve sanat üzerine
düşünceleri belirlememizi mümkün kılan bir kategoriye verdiğimiz addır. Estetik alanı,
doğrudan sanat fenomenini ilgilendiren yapıt, alıcı, sanatçı, zamana ve mekâna ait deneyim
biçimleri, estetik yargı ve beğeni üzerinden tartışılabilir. Aynı zamanda, daha genel anlamda
duyusal alana dair duyumsama, duygular, etkileşim ve ilişkisellik üzerinden de
sorunsallaştırılabilir. “Güzelin ne olduğu” sorusu etrafında dönen estetik tartışmalar, çağdaş
estetik bağlamında “sanatın ne olduğu” sorusuna doğru radikal bir dönüşümü beraberinde
getirmiştir. Sanatın ne olduğuna ilişkin tartışma ise, bir yandan kendi içindeki estetiğe ilişkin
meselelerle hesaplaşırken diğer yandan dünyanın siyasi ve sosyal dönüşümüyle ilişkilenerek
güzel sorusunu tarihsel olarak askıya alır. Bu tavır, güzel kavramını ideal olarak düşünen felsefi
bir jargonun içinden sıyrılarak, estetik meseleleri daha çok kültürel, sosyolojik değişimlerin
sonuçları olarak düşünmeye başlayan bir çağa referans vermektedir.
Heterojen güçleri açığa çıkaran duyusal ve düşünsel düzenlemeler olarak anlaşıldığında,
estetik, yapma ve üretme biçimleri ve bunlara karşılık gelen görünürlük formları hakkında
düşünmenin de zemini oluşturur. Bu bakımdan, estetik düşünce, sanatın düşünülür ve görülür
formlarının ortak bir yaşam formu olarak önerilmesidir. Estetiği salt bir teori olmaktan çıkaran
bu görüş, onu bir organizma fikri üzerinden hem kendi tekilliği açısından hem de tarihsel bir
yapıda açığa çıkarmayı hedeflemektedir. Tüm bu bakımlardan, dergimizin bu sayısında
disiplinlerarası tarzda ele alınmayı gerektiren bir alan olarak estetik, felsefe, tarih, sosyoloji,
film çalışmaları, mimarlık ve sanat tarihi başta olmak üzere farklı disiplinlerin eleştirel katkıları
yoluyla tartışılmaktadır.
Bu sayıda yer alan makaleler öncelikle doğal güzellik ve yüce deneyimine referansla
estetik yargı, beğeni yargısı ve estetik değer üzerine eleştirel tartışmalara yer vermektedirler.
Estetik pratikler ile siyasal pratikler arasındaki paralelliklere odaklanan makaleler, estetik ve
siyaset ilişkisini estetik devrim fikri üzerinden mercek altına alarak estetik deneyim ve
duyumsamanın doğasına ilişkin yönelimleri anlam ve imge arasındaki krize referansla
sorgulamaktadır. Bedensel algı, ilişkisel estetik, bir düşünce rejimi olarak estetik gibi teorik ve
ampirik disiplinleri teşvik eden çağdaş estetik tartışmaları bu sayının merceğinde yer alıyor.