Abstract
Araştırmanın amacı ortaöğretim İngilizce öğretmenlerinin öz yeterlilik algıları ile mesleki profesyonellikleri arasındaki ilişki düzeyini belirlemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu İstanbul ilinde 8 ilçede bulunan ortaöğretim İngilizce öğretmenlerinden, basit seçkisiz örneklem yoluyla gönüllü 220 İngilizce öğretmeninden oluşmuştur. Katılımcı öğretmenlere yönelik İngilizce öz yeterlilik ölçeği ve mesleki profesyonellik ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde çalışmaya katılanların demografik özelliklerini belirlemek için frekans ve yüzde istatistikleri kullanılmıştır. Demografik değişken düzeylerinde ölçek puanlarının normal dağılım gösterme durumu incelenmiştir. Normallik varsayımı incelenirken çarpıklık ve basıklık değerleri hesaplanmıştır. İki düzeye sahip bağımsız değişkenler olduğu için bu değişken düzeylerinde ölçek puanlarının normal dağılım gösterdiği durumlarda ilişkisiz örneklemler t testi ve normal dağılım göstermediği durumlarda Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Kıdem değişkeninde ise ikiden fazla düzeye sahip bağımsız değişken olduğu için bu değişken düzeylerinde ölçek puanlarının normal dağılım gösterdiği durumlarda varyans analizi ve normal dağılım göstermediği durumlarda Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Çalışmanın bulguları doğrultusunda ise Ortaöğretim İngilizce öğretmenlerinin cinsiyet fark etmeksizin kişisel gelişim, mesleki duyarlılık bakımından düzeylerin benzer olduğu gözlemlenmiştir. Kuruma katkı ve öz yeterlilik algıları boyutunda ise erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere oranla kuruma katkı profesyonellik düzeyleri ve öz yeterlilik düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmektedir. Öğretmenlerin mezun olunan fakülte türüne göre öz yeterlilik algıları ile mesleki profesyonellik düzeyleri benzerlik göstermektedir. Kıdem değişkenine bakıldığında ise çalışma süresi fark etmeksizin öğretmenlerin kişisel gelişim, kuruma katkı ve duygusal emek düzeyleri benzer düzeydedir. Öğretmenlerin aldığı eğitim seviyesine göre ise lisans mezunları, yüksek lisans, doktora mezunlarının arasında kişisel gelişim düzeyleri bakımından anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Ortaöğretim İngilizce öğretmenleri öz yeterlilik algıları ile mesleki profesyonellikleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiş ve öğretmenlerin mesleki profesyonelliklerinin düzeyi arttıkça öz yeterlilik algı düzeylerinin öğrenme-öğretme sürecinde anlamlı yönde arttığı söylenebilir. Çalışmanın ortaya çıkardığı bulgular ışığında mesleki profesyonellik düzeylerinin düşük olarak saptanması sonucunda öğretmen eğitimi alanında mesleki profesyonelliğin geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapılması önerilebilir.