Abstract
Bu çalışma, Mimarlık eğitiminde sıradışı bir öğretmenlik anlayışı geliştiren hocamız Muammer Onat’ın geliştirdiği eğitim anlayışının ilke, yöntem ve felsefi temellerini çözümlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın ilk bölümü, Mimarlıkta eğitimbilim çalışmalarının çok yaygın olmadığı, var olan kuram ve yöntemlerinin yaygın kabul görmediği bir ortamda, bu tür bir eğitim anlayışını çözümleyi olanaklı kılan bir yöntem önerisine ayrılmıştır. Sonraki bölümlerde bu yöntemin M. Onat öğretisine uygulaması ele alınarak bu eğitimin genel nitelemelerine değin ilk çıkarımlar yapılmış, öğrenci öğretmen ilişkilerinde sokratik diye nitelediğimiz yaklaşımın diğer eğitsel boyutlara uygulanması incelenmiştir. Araştırmanın son bölümünde Onat eğitiminin "çekirdeği" olduğunu savladığımız, insan/mekân ilişkisi ve mekân "deneyimlerinin" temellendirdiği eğitim modeli, daha kapsamlı ve evrensel nitelikleri vurgulanan bir mimarlik eğitimbilim kuramının "oluşturanları" incelenmiştir.
In this study we aim to analyze-in a methodical way- the principles, methods, techniques and the philosophical foundations of a genuine architectural design training system developed by "our Master" Architect M. Onat. In the first part of the study, we introduce a new sketch framework which allows us to study the nature of the design training system proposed and developed by Architect Onat. In the next sections, we discuss essentially the philosophical bases of the "Onat approach" to the design studio practice between the master and student, which can be qualified as Socratic method, and thus we aim to analyze the key features of the didactic issues intervening and the extensions of these educational principles to the school design studio practice. In the last part of this research we try to refund some epistemological foundation which we can attribute to the Onat's implicit pedagogical frame.