Özet
Türk sanat tarihinde birbirinden farklı kültürel etkenler çerçevesinde ortaya konulan yapıtlar incelendiğinde tabiata veya mistisizme dair pek çok olgunun sanatsal ya da mitolojik söylem olarak ortak bir anlatım dili kullanıldığı görülür. Bu dilin oluşumunda kültürlerin içinde bulundukları sosyal çevre (kültürel yapı), inanç sistemleri ve coğrafyanın çok önemli etkenler olduğu görülmektedir. Toplumlar içinde yaşadıkları kültürel yapılar ve bu yapıların oluşmasında etken olan din- inanç sistemleri ve coğrafik- iklimsel özelliklerle kendilerini, yaratılışlarını ve varlıklarını anlatma çabası içine girmektedirler. Türk kültürel hayatı içerisinde yer alan mitler, efsaneler ve bunların anlatım dili olan simgecilik-sembolizm dönüşümündeki ikonografik motifler de Türk dilli halkların içinde bulundukları bu kültürel ve çevresel yapılarla şekillendirilmişlerdir. Tavus kuşu motifinin Türk İslam sanatındaki yerini anlamak için, öncelikle ilgili literatür taranmıştır. İkonografik çalışmalar, sanat tarihi metinleri ve çeşitli sanat eserleri incelenerek, motifin sembolik ve estetik anlamları üzerinde durulmuştur. Bu çalışma, bir tasarım ve uygulama odaklı araştırma olarak kurgulanmıştır. Tavus kuşu motifinin farklı ikonografik örnekleri incelenerek, bunların İznik çini panosuna nasıl uyarlanabileceği üzerinde durulmuştur. Tasarım süreci, görsel araçlar ve sanat tarihi bilgisi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma da Türk-İslam sanatının önemli bir sembolü olan tavus kuşu motifinin İznik çini panosuna nasıl aktarılabileceği gösterilmektedir. Tasarım süreci, motifin zenginlik ve çeşitliliğini vurgulayarak, sanatseverlere ve araştırmacılara yeni bir bakış açısı sunmaktadır. Bu çalışma, Türk İslam sanatının canlılığını ve sürekliliğini korumak için yapılan çabaların bir örneğidir.