Özet
1990 yılında internet ağının temellerinin atılması ile başlayan dijital süreç, günümüzde yaşamımızın her an ve alanında kendini göstermektedir. Sosyal medya platformları ve haber siteleri, paylaşımların hızlı bir şekilde kitleye ulaşmasını sağlarken fotoğraf destekleyici unsur olarak kullanılmaktadır. Ancak bu hıza yetişmek için çekilen fotoğraflarda estetik kayıplar göze çarpmaktadır. Günümüzde çoğu zaman fotoğrafçılar doğru an, kompozisyon, ışık, estetik bakış, planlama gibi unsurlardan yoksun fotoğraf üretmek zorunda kalmaktadırlar. Plansız ve belirli bir kural olmadan çekilen fotoğraflar bilgisayar ortamına tekrar kadrajlanmaya ve yeniden üretilmeye mecbur bırakılmaktadır. Böylece bitmiş bir fotoğraf karesi bilgisayar ortamında tekrar yaratılıp fotoğraftan ziyade grafik ve dijital tasarıma ayak uyduran birer unsura dönüşmektedir. Günümüzde web ve mobil sosyal platformlarında kullanıcı endeksli tasarımlar göze çarpmaktadır. Sürekli geri bildirim ile beslenen ve güncellenen bu platformlar fotoğraf üretme pratiğini de etkilemektedir. Klasik fotoğraf eğitimi almış ve geç dönemlere kadar belgesel, masaüstü, moda, deneysel alanlarında tek bir amaç için fotoğraf üreten fotoğrafçılar günümüzde her platforma uyabilecek şekilde fotoğraflarını dönüştürmeye zorlanmaktadır. Bu tez, fotoğrafçıların değişen üretim pratiklerinden yola çıkarak, telif hakları, kişisel veri koruması ve eserlerin ticari kullanım süreçlerini inceleyecektir. Ayrıca, komut verilerek yapay zeka tarafından üretilen fotoğraf da ele alınarak, fotoğrafın ve fotoğrafçının geleceği üzerine bir tartışma sunulacaktır.