Özet
Bu çalışmada; Jacques Rancière’in siyaset anlayışı bağlamında, “siyasetin sonu” temasının nasıl işlerlik kazandığı ve özellikle Thomas Hobbes’un toplum sözleşmesi fikrinin bu tema etrafında nasıl okunması gerektiği üzerinde durulacaktır. Bunun için öncelikle Rancière’in çeşitli çalışmalarındaki “siyaset”, “polis”, “siyaset felsefesi” arasında yaptığı ayrımın ne anlama geldiği ele alınarak, onun siyaset ve felsefe arasında kurmuş olduğu uyuşmazlık, siyasetin sonu teması bağlamında incelenecek ve ardından eşitlik, özgürlük ve demokrasi kavramları doğrultusunda, Hobbes’un toplumsal sözleşme fikri okunmaya çalışılacaktır. Bu amaçla öncelikle Rancière’in çalışmalarında siyaset felsefesinin biçimleri arasında yaptığı ayrımların anlaşılması gerekir. Böylece Hobbes’un bu siyaset felsefesi biçimlerinden hangisinin altına yerleştiği de anlaşılacaktır. Ayrıca Hobbes’un siyaset felsefesinin Rancière’in siyaset anlayışı için bir başlangıç noktası olup olmadığı üzerindeki iddialar tartışılacak ve Hobbes’taki demokrasi ve eşitlik kavramlarının Rancière’in felsefesindeki kavramlarla uyuşup uyuşmadığı ele alınacaktır. Burada Rancière’in “eşitlik metodu” ve “eşitsizlik metodu” arasında kurmuş olduğu ilişki ile birlikte Hobbes’un demokrasi kavramının Rancière’in post-demokrasi kavramı ile arasındaki benzerlikler gösterilmeye çalışılacaktır.