Abstract
Models have been used as tools of design,exploration, presentation and education inmany different disciplines in the historicalprocess of many civilizations, ranging fromarchitectural and engineering projects tostage and set design, from sculpture tomodern technological designs. In this study,within the scope of the Modeling Coursegiven in the Vocational School ArchitecturalRestoration Program, a model of a domedating back to the 18th century in Ottomanarchitecture was constructed and theusability of the model as an educational toolin the analysis of the size, form, material andtechnology of an existing structure wasdiscussed. In the first stage of the study, thecomponents of the dome were produced inscale based on the samples from the sameperiod, later in the second stage, a domemodel was constructed by adhering to theconstruction technology. In addition, asurvey was conducted to investigate theeffects of model making on the learningprocess of the students. According to thedata obtained from this study, whichemphasizes the supportive aspect of learningin restoration education, in the case ofsimultaneous progression of theory andpractice skills, it was observed thatperception was positively affected, andknowledge and skills were developed indirect proportion.
Maket; tarihsel süreçte pek çok uygarlıkta mimari ve mühendislik projelerinden sahne ve set tasarımına, heykelden, çağımızdaki teknolojik tasarımlara kadar pek çok farklı disiplinde tasarım, keşif, sunum ve eğitim aracı olarak kullanılmıştır. Bu çalışmada Meslek Yüksekokulu Mimari Restorasyon Programı’nda verilen Maket dersi kapsamında Osmanlı mimarlığında 18. yüzyıla tarihlenen bir kubbenin maketi yapılarak, var olan bir strüktürün boyut, biçim, malzeme ve teknolojik olarak çözümlenmesinde maketin bir eğitim aracı olarak kullanılabilirliği tartışılmıştır. Çalışmanın birinci aşamasında kubbenin bileşenleri dönem örneklerine göre ölçekli olarak üretilmiş, ikinci aşamada ise yapım teknolojisine bağlı kalınarak kubbe maketi tamamlanmıştır. Çalışmada ayrıca maket uygulamasının öğrencinin öğrenme sürecine etkilerinin sorgulanması amacıyla anket yapılmıştır. Maket yapımının restorasyon eğitiminde öğrenimi destekleyici yönüne vurgu yapılan bu çalışmadan elde edilen verilere göre teori ve uygulama becerilerinin eş zamanlı ilerlemesi durumunda; algılamanın pozitif yönde etkilendiği, bilgi ve becerinin doğru orantılı geliştiği görülmüştür.