Özet
Küreselleşen dünya ticaretinde rekabet, uluslararası pazarlarda kazanılmaktadır. Ar-Ge, ürün geliştirme Ür-Ge, endüstriyel tasarım pazar araştırma gibi inovatif faaliyetler firmalara rekabet avantajı sağlayan stratejik araçlardır. Küresel operasyon ağına sahip firmalar; yeni Ür-Ge süreçlerinde disiplinler ve kültürlerarası iş birlikleri gerçekleştirmektedirler. Firmaların inovasyon yapabilme yetenekleri, pazar yerinde rekabet gücüne yön vermekte, organizasyonel yapı, yönetim, pazar kaynak, becerileri, teknik kaynak, becerileri küresel ölçekte Ür-Ge süreç başarılarını etkilemektedir. Endüstriyel tasarım; vizyon strateji oluşturma, pazarda rekabet yaratma ve inovasyon yapabilme konularında roller üstlenmektedir. Sunulan araştırmanın motivasyonunu küresel ölçekte Ür-Ge sürecinde endüstri ürünleri tasarımının rolünün, bir beyaz eşya sanayi firması üzerinden incelenmesi oluşturmaktadır. Yapılan çalışma kapsamında, teknolojik açıdan radikal inovatif yaklaşımların göreceli olarak az gözlemlendiği beyaz eşya Ür-Ge süreci odağında; küresel ölçekte Ür-Ge sürecinde başarı ve başarısızlığı hazırlayan küresel faktörlerin, endüstriyel tasarımcılarının süreçteki rolünün araştırılması hedeflenmektedir. Bu araştırma için küresel ölçekte ticaret ve Ür-Ge operasyonları yapan bir Türk Beyaz Eşya üreticisi üzerinden Ür-Ge süreç analizi ve ürün vaka çalışmaları gerçekleştirilmiş; Ür-Ge ekipleriyle yarı açık uçlu yönlendirilmiş beş mülakat görüşmesi ve kültürel farklılaşmaların ürünler üzerindeki etkileri anlamak için üç ürün vaka çalışması yürütülmüştür. Vaka çalışmasından elde edilen bulgular ile literatür araştırması bulguları karşılaştırılarak; Ür-Ge süreci içinde endüstriyel tasarımın süreç içindeki rolü ve organizasyonel konumlandırılması hakkında önemli bulgular kazanılmıştır. Bu araştırmanın soncunda alan çalışması firmasının Ür-Ge sürecinde takipçi inovasyon stratejilerini benimsediği tasarım sürecinde dış pazar etkilerinden göreceli kapalı süreçler gerçekleştirdiği endüstriyel tasarım fonksiyonunun Ür-Ge süreci içinde küresel pazarlardaki etkilere yeterince açık olmadığı Ür-Ge için karar yapma sürecinde merkeziyetçi yapı benimsediği tespit edilmiştir.