Mimar Sinan Fine Arts University Institutional Repository
DSpace@MSGSÜ digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Mimar Sinan Fine Arts University in international standarts, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.Search MSGSÜ
İmparatorluğun başmimari Sinan ve eserleri
Abstract
16 yüzyılda yaşamış olan Mimar Sinan, Doğu ve
Osmanlı mimarlık kültürünün önemli bir temsilcisi olmasına ve özde İslam kimlikli yapılar
inşa etmesine karşılık, üstün mimari tasarım yeteneği, mühendislik
tekniği, malzeme kullanma becerisi ve özellikle de estetik
kaygılar taşıyan mimari düşünme biçimiyle, dönemin en
ileri sanat-mimarlık-mühendislik-şehircilik dilini kullanmış
önemli bir sanatçıdır. Bu durum onu, yaşadığı yüzyılın mimarlık
ve diğer alanlardaki Osmanlı sanatçılarından ayıran ve ününü
bölgesel-ulusal sınırların dışına taşıyarak evrensel boyutlara
ulaştıran en ileri ve ayırt edici özelliktir. Bu tür bir tanımlamada
ve uygulamada öne çıkan başlıca kriter, aynı yüzyılda ve
daha sonraki yüzyıllarda oldukça uzun süre, ne Doğu ne de Batı
mimarlığında bu düzeyi yakalamış hiçbir mimarın-mühendisin
çıkmamış olmasıdır. Ayrıca mimari tasarım ve uygulamalarda
gerçekten farklı bir düşünce boyutu ve strüktür tekniği
geliştiren Sinan'ın bu yeteneklerine bakıldığında, Doğu ve Osmanlı
dünyasında neden tek ve özel örnek olduğu daha da net
biçimde ortaya çıkıyor. Bu konumu Sinan'ı, yalnızca başarılı
bir sanatçı-mimar-mühendis olarak tanımlamaktan öte, Osmanlı
İmparatorluğu kültürü içinde evrensel düzeye yükselmiş
çok özel ve tarihsel tek bir figür olarak da görmemize neden
olmaktadır.
Ne var ki, bugüne kadar birçok kez denenmesine ve sürekli
altı boş ve soyut sözcüklerle yüceltilmesine karşın, Mimar Sinan'ın
bu olağanüstü tekil sanatçı kişiliği ile eserleri, yaşadığı fiziksel-
sosyal ortam ve beşeri kimliği arasındaki başarılı, uyumlu
süreç yeterince ayrıntılı biçimde incelenmiş ve açıklığa kavuşturulmuş
değildir. Bunun başlıca nedeni, çoğunlukla eserlerinin
mimari tasarım, teknik, dekoratif ve diğer özellikleri üzerinde
çokça durularak övgüler yağdırılmasının yanında, sosyal ve
bireysel yaşamının ayrıntılarına dair bilgilerin tam bir bütünlük
içinde ele alınmadan yer yer müphem ve muğlak ifadelerle geçiştirilmiş
olmasıdır. Açık olarak şunu söylemek gerekir ki, Osmanlı
mimarlığının dünya mimarlığına çok özel bir katkısı olan Sinan'ın
evrensel kriterlere göre ele alınması, ayrıca sanatçı ve bireysel
kimliklerinin de tarihsel bir figür olarak özel şekilde incelenmesi
ve kurgulanmasına ihtiyaç vardır.
Çünkü Sinan'ın dünya mimarlık tarihindeki yeri belirlenmek
istendiğinde, onu daha çok analizci-sentezci, yani bütüncül
düşünen tasarlayan ve uygulayan bir mimar olarak anlamak, tanımak
ve bugüne önemli mesajlar ileten bir sanatçı olarak algılamak
gerekiyor. Zira tanımlama bağlamında tarih, yalnızca gelip
geçici sıralı bir zaman dilimi değil, geleceği de kurgulayan
çok önemli bir özümleme sürecidir. Yani bugünün zamanı ancak
dünün-yarının zamanına bağlandığında bir anlam ve değer kazanır. Bu aşamada Sinan, yaratıcı sanatçı kişiliği ve eserleriyle
ortak zamanların öznesi olmayı başarmış ender tarihsel kişiliklerden
birisidir.
Şüphesiz Sinan bu noktaya ulaşmak için Osmanlı kültürünü
ve sanatını büyük bir ihtirasla sevmiş, ona bağlanmış ve büyük
bir tutkuyla Osmanlı mimarlığının şiirsel dilini oluşturarak
dünya mimarlığına armağan etmiştir. Sinan, mimariyi hep tarih
ile coğrafya ile, iklim ve malzeme ile, siyaset-yönetim ve ekonomi
ile akıl ve teknik ile belki de en önemlisi insanın hem beşeri
hem de uhrevi varlığıyla birlikte düşündü ve şekillendirdi. Bu
yüzden onu tek bir meslek alanına mal etmek, hatta tek bir yetenek
çerçevesiyle sınırlandırmak ve yalnızca mimar olarak tanımlamak
bir haksızlık olacaktır.
Sinan\ özellikle yaptığı işlere ve eserlere bakarak, günümüzün
bilim-sanat-teknik alanlarından birçoğuyla ilişkilendirmek
mümkündür. Örneğin bugünkü Mimarlık Eğitimi'nin mimari
tasarım, yapı, malzeme, tesisat, iç mimarlık; Mühendislik
Eğitimi'nin yapı mühendisliği, statik, akustik, zemin mekaniği,
su kuvvetleri ve hidrolik mühendisliği, gemi inşaat mühendisliği,
yol ve köprü mühendisliği; Şehircilik Eğitimi'nin şehir
ve bölge planlama, şehir dokusu, şehir silüeti, çevre mimarlığı;
Güzel Sanatlar Eğitimi'nin hüsnü hat tasarımı, tezhip tasarımı,
çini ve kumaş tasarımı, ışık ve renk analizi; Temel Bilimler
Eğitimi'nin matematik ve geometri, felsefe ve estetik, iş idaresi
ve yönetim bilimi gibi her biri birer bağımsız uzmanlık dalı
olan alanlarda büyük bir başarıyla hünerler ortaya koyduğunu
söyleyebiliriz.
Series and Serial No.
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Yayınları: 901Collections
- Kitaplar [389]