Mimar Sinan Fine Arts University Institutional Repository
DSpace@MSGSÜ digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Mimar Sinan Fine Arts University in international standarts, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.Search MSGSÜ
Kentleşme-kentlileşme bütünleşme seminer dersi
Abstract
Türkiye 'de Lisansüstü (yüksek lisans/uzmanlık ve doktora) düzeyi eğitiminde, özellikle kendi
disiplinimiz olan Şehir ve Bölge Planlama 'da ders programı (curriculum) açısından ciddi bir
sorun gözlenmektedir.
Söz konusu sorunu çok sade bir anlatımla şöyle tanımlamak olasıdır: "Şehir ve Bölge Planlama
Ana Bilim Dalı 'nda sürdürülen Yüksek Lisans ve Doktora programları eğitsel kurgu açısından
amaca (belirli konularda derinleşip, uzmanlaşmaya yönelmek) ve düzeye (Lisansa oranla daha
kapsamlı ve derinliğe inilmiş konu seçimleri itibariyle) uygun değildir. Kısacası lisans eğitiminin
düzey ve derinlik farkı gözetilmeksizin doğal uzantısı gibi algılanmakta ve uygulanmaktadır."
İşte bu sorunun sonulgusu olarak da ne bilimsel ne de mesleki açıdan lisansüstü programlarının
disipliner gelişime dayanan katkıları olmaktadır. Kuşkusuz yer yer ayrıcalık gösteren olumlu
örnekler mevcuttur ama ülke genelinde durum yetersizdir. Son yıllarda kimi Şehir ve Bölge
Planlama Bölümleri bu durumu geliştirme yönünde çabalara girişmiş, örneğin kimi konularda
SEMİNERLER düzenlemeye başlamıştır.
MSÜ'de ŞBPB olarak 1997-98 ders yılı itibariyle -birkaç yıldır bölüm içinde tartışılan ve
sonunda ilkesel olarak kabul edilerek- başlatılan LİSANSÜSTü SEMİNERLERİ bu bağlamda :
geleceğe yönelik birer umut ışığı niteliğindedir.
Bu çerçevede başlattığımız KENTLEŞME - KENTLiLEŞME - BÜTÜNLEŞME konulu seminer
ilk deneme olarak yeterince ilgi görmüş ve (5) lisansüstü öğrencisi (4 yüksek lisans, 1 doktora
olmak üzere) doyurucu bir katılım örneği sergilemişlerdir.
Gerek kurumsal {İTü-MSÜ-ODTÜ) gerek.Ye mesleki (Mimar-Kent Plancısı) kökenleri itibariyle
farklılık taşıyan 5 aday , tarafımızdan belirlenen program çerçevesinde uyum içinde çalışarak
olumlu bir üretim süreci gerçekleştirmiştir. Kuşkusuz mesleki ve bireysel dünya görüşleri kimi
konularda değişik yorumları da gündeme getirmiştir.
Pedagojik yöntem olarak "müdahaleci" olmaktan çok "mutavassıt/aracı" rolü yeğlenerek
bireylerin öznel görüşleri -gerekli genel tartışmalar yapılarak- korunmaya çalışılmıştır. Bu tavır
ortaya çıkan ortak üründe açık seçik gözlenmektedir. Dolayısıyla, olgu; ilkesel açıdan bir
planlama süreci olarak algılandığında (yani sorunu tanımlama, amaç-hedef belirleme,
strateji/yöntem kurgulama ve varsa çözüm önerileri ortaya koyarak , uygulanma olanaklarını
tartışma sonucunda) sorun tanımlama aşamasından çözüme dek uzanan süreçte takım içinde
uzlaşma sağlanamadığı durumlarda bireysel görüşler gerekçeli olarak betimlenmiştir.
Bir başka deyişle bu SOSYOLOJiK DENEME 'nin temel amacı matematiksel doğrular sunma
iddiası taşımamaktadır. Esasen tüm sosyal olgular gibi böyle bir iddia taşıması beklenemez de;
ama en azından belirli bir sorun için belirli çözüm yolları önerisi beklemek doğal sayılmalıdır.
İşte dünya görüşü, mesleki birikim ve formasyon farklılıkları bu noktada ortaya çıkarak değişik
görüşlerin oluşmasına neden o/maktadır. Nitekim öyle olmuştur. Bizim grup olarak yeğlediğimiz
ilke, okuyucunun eleştirel yaklaşımla okuyup irdeleyeceği umudu ile O 'nun bireysel yargısına
saygı göstermek yönünde gelişmiştir. O nedenle yer yer çözüm yerine sorunsalın değişik boyutlarına yorum getirmekle yetinilmiş ve nihai seçim (gerek sorun tanımlamada gerek son
aşama olan çözüm stratejilerinde) karar okuyucuya bırakılmıştır. Bu tutumun tartışma ortamını
genişletme ve geliştirme yönünde katkılı olacağına inancımız tamdır. Kaldı ki Kent Planlama -ya
da genelde Planlama- bitmiş bir ürüne yönelen bir özellik taşımayan bir süreç olduğuna göre ,
böylesi bir toplumsal sorunun tartışılmasının da belirlenmiş bir zaman diliminde sona ermesi
beklenemez. Dolayısıyla grubumuz bu konunun bir başka grup tarafından sürdürülmesini
umarak, öncülük görevini yerine getirdiğine inanmaktadır.
Olumlu ve verimli bir düşünsel üretim ortamı olarak da yakın bir gelecekte -bu alçakgönüllü
çalışmanın bir çağrı işlevi göreceği varsayımı ile - bu konuda düzenlenecek bir ULUSAL
KOLOKYUM'u düş/emekteyiz. Bu konudaki yüreklendirici öneriler bize güç verecek ve söz
konusu KOLOKYUM'u sizlerin katkısıyla gerçekleştirmemize yardımcı olacaktır.
Prof Dr. Sümer Gürel /
Haziran 1998 /
MSÜ-MF-ŞBPB.
Series and Serial No.
Mimar Sinan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Şehir ve Bölge Planlama Anabilim Dalı Lisansüstü Seminerler Dizisi;1Collections
- Kitaplar [700]