Abstract
ÖNSÖZ
Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü, Mimari Tasarım Sorunları
Bilim Dalına bağlı Teknik Resim disiplininin amacı, tasarım sürecinde
kullanılan izdüşüm yöntemlerini, çizim-boyutlandırma-işaretleme ve
düzenleme standartlarını, grafik anlatıma duyarlık kazandırma tekniklerini
öğretmek; mesleki grafik anlatım dilindeki ortak kabullerin oluşmasını
sağlamak; zihinde canlandırılan objeyi iki ve üç boyutlu görselleştirme ve
görüngüleri algılama, kavrama becerisini kazandırmaktır.
Görüngüleri algılama, kavrama ve zihinde yeniden yapılandırma ya da
zihinde canlandırılan objeleri iki ve üç boyutlu görselleştirme grafik
düşünmedir. Grafik düşünmenin gelişmesi, ancak severek, yılmadan
yineleme yapmakla olasıdır. Deneyimler, yeni bilgilerin oluşarak uzun süreli
bellekte yer almasına, algısal seçimimizi doğru yaparak objeleri daha çabuk
kavramamıza yardımcı olur.
Alıştırma yaparak deneyim ve bilgisini arttırmak, grafik düşünme
becerisini geliştirmek isteyen öğrencilere yararlı bir kaynak olacağı inancıyla,
sorumluluğunu yüklendiğim Teknik Resim disiplininde 1991-1999 Öğretim
Yıllan arasında düzenlediğim uygulama ve sınavlarda sorduğum sorulardan
seçerek bu yayını hazırladım. Sorular, Teknik Resim disiplininin müfredat
programının -görünüş, kesit, arakesit, mimari elemanların kesit ve görünüşü,
boyutlandırma, gölge ve üç· boyutlu görselleştirme- konularına göre
sıralanmıştır. Görünüş konusuyla ilgili uygulama ve sınav sorularının
çoğunun yanıtları, "Objelerin iki-üç boyutlu grafik anlatımı ve zihinde
canlandırma" adlı eserimde yer almıştır. Diğer konulardaki uygulama ve
sınav sorularının bazılarına da yanıtları eklenmiştir.
Doç.Dr. Fehmi Kızıl
Haziran, 1999