Özet
Vitrinler alışveriş yapacağımız mağaza hakkında bilgi veren öngörü mekânlarıdır. Bu mekânlar ticaretin başladığı eski dönemlere kadar uzanmaktadır. İlk vitrin örneklerinde kapatıcı bir yüzey ile ötülebilen, kullanılacağı zaman ön yüzeyi açık olarak kullanılan bir şekle sahipti. 18. Yüzyılda camın kullanılırlığının artması vitrinlerde de görülmeye başlamıştır. 19. Yüzyıl ile gelişen endüstriyle beraber cam daha geniş yüzeylerde kullanılmaya başlanmıştır. Vitrinler günümüze kadar uzanan bu sürede gelişen teknolojinin desteği ile bir ön bildiri mekânı olmuştur. Markaların kendine ait bir imajı vardır. İmajın oluşumunda da kurgu vardır. Markalar sahip oldukları kurguyu, markayı tercih edecek bireylere en doğru bir şekilde aktarmaları temel amaçlarıdır. Bu sebeple moda markalarında kurgu markanın sahip olduğu tüm birimlere aktarılır. Markalar, dönemsel moda trendleri ve ticari ihtiyaç ile beraber koleksiyonlarında konseptlerini kurgulamaktadırlar. Bu sebepten dolayı sezonlara göre değişen kurgularını bireylere aktarırken defile mekanları, afişler, fotoğraf çekimleri ve vitrin mekanlarından yararlanırlar. Vitrinler görsel imajın ve koleksiyon konseptinin gösterildiği mekânsal bir öğedir. Bu sebepten dolayı vitrinler markanın kurguladığı konseptin algılatılmasında önemli bir değere sahiptir. Vitrin içindeki tüm elemanların desteği ile kurgusal vitrin mekân tasarımı gerçekleşir. Vitrin sergilemesindeki tüm elamanlar, vitrin mekânını oluşturun yüzeyler, görünürlüğü artıran, tasarımı destekleyen ışıklandırmalar ve tüm tasarımı meydana getirebilecek elemanların yardımıyla bir kurgu tasarlanır. Bu çalışmada moda markalarının kimliği, kişiliği ve imajı incelenerek, markaların sahip olduğu karakterin tüm birimlere aktarılırken görsel tasarım desteği ile nasıl somutlaştırıldığı, bir iletişim aracı olan vitrinde kendi imajını ve o dönemdeki koleksiyonun bireylere algılatılmasını sağlayan kurgusal tasarımdan yararlanıldığı tespit edilmiş ve marka imajının kurgusal vitrin tasarımına aktarılması örnekler ile incelenmiştir.