Özet
Üç ayrı bölümden oluşan bu çalışma kapsamında, sergilenen resimlerde işlenen
yaratıcık sürecinin ayrıntılı incelenmesi hedeflenmiştir. Köken ve evrim süreçlerinin
meydana getirdiği soruların araştırılmasından hayatın sürekli değişen formlarına
odaklanılmıştır.
Birinci bölümde, Fiedler ve Focillon’un sanat üzerine yazdıklarının teorik kısmı
ele alınmıştır. Henri Focillon, sanatsal tarih açıklamalarına karşıt bir tavır
sergilerken, ikonografi ve sembolizm üzerinden metinle bağdaşık dışsal faktörlerin
sanatsal evrimini aktarmaya çalışmıştır. Bu bölümde, sanat formlarının zamanla nasıl
değişime uğradığı ve zaman ile ruh arasında nasıl gelişme gösterdiği anlatılmaya
çalışılmıştır.
İkinci bölümde, analoji ile sanat eserinin kökeni ve kozmogoni (Kosmos’un
kökeni) arasındaki ilişki işlenmiştir. Bu bağlamda, sanat eseri, evrenin mikrokosmik
bir yansıması olarak ele alınmıştır. Hayatın formları (biçimleri) sadece sanatçının
zihninde değil aynı zamanda bir çalışmadan diğerine sürekli değişim halindedir.
Üçüncü bölümde ise yaratım sürecinin evrimini incelemekte ve özellikle renklerin
önemi üzerinde durmaktadır. Goethe’nin teorilerinin ele alındığı bu bölümde, duygu
ve ruh hali üzerinde etkili olan farklı renklerin psikolojik etkileri aktarılmaya
çalışılmıştır.
Bir sanat formu kendi gerçekliğini yaratmıştır. Yaşamın amorf formu aşamalı
metamorfozun açıklaması haline gelmiştir. Tür, değişen dünyada sürekli olarak
hareket eden bir yapıya sahiptir. Kendi metamorfozu bittiği yerde yeniden
başlamaktadır. Bu süreç, resim sanatında tamamen sezgisel özellikler taşımaktadır.
ANAHTAR KELİMELER: Kozmogoni, Oluşum Süreci, Yaratma Süreci,
Biçimlerin Yaşamı, Renk