Özet
Renk kuramlarına göre siyah, grinin bütün öğelerinden oluşan ton, açık-koyu ve renk
değerleriyle ilişkilendirilmiştir. Newton, Goethe gibi önemli bilim insanları siyah ve gri
üzerinde çeşitli kuramlar ortaya koyarak bu anlamda teori geliştirmişlerdir. Bauhaus ’un
önemli hocalarından olan Wassily Kandinsky ve Paul Klee gibi sanatçılar, sanatsal açıdan
renk kuramlarına ilişkin dersler vermiştir.
Sanat tarihinin başlangıcından günümüze değin birçok sanatçı farklı dönemlerde
farklı biçimlerde siyah ve gri tonları kullanmıştır. İlkçağda siyah ve grinin tonlarının
kullanımı duvar resimlerinde görülürken, Antikçağ ’da toplumun yerleşik düzene geçmesiyle
Antik Yunan ve Roma medeniyetlerinin vazolarında görülmüştür. Hristiyanlığın
yükselişiyle, Roma’nın ilk dönemlerindeki mozaiklerde renklilik görüldüğünden siyah ve
grinin kullanımına rastlanmamaktadır. Erken Rönesans’tan Çağdaş sanat akımına kadar
siyah ve grinin kullanımı, birçok sanatçı tarafından farklı yorumlarla, kavramlarla ve
simgelerle kullanılmıştır.
Türk Resim Sanatında siyah ve gri tonlarını 18.yy başlarına kadar sadece minyatür
ve kitap süslemelerinde görülmüştür. Osmanlının yenileşme girişimlerine bağlı olarak batıya
asker ressamlar gönderilerek, Avrupa’da eğitim almaları sağlanmıştır. Cumhuriyetin
kuruluşundan günümüze değin siyah ve grinin kullanımı, uzun süreli olmayan, belli gruplar
adı altında toplanan sanatçılar tarafından farklı yorumlarda kullanılmıştır.
Çağdaş Türk Resminde, Adnan Çoker ve Neş’e Erdok gibi iki büyük usta geçmişten
günümüze kadar siyah ve grinin renk armonilerini farklı birer üslup içerisinde
kullanmışlardır. Bu iki büyük ustanın eserlerinde görülen siyah, beyaz ve grinin etkileri
kıyaslamalı olarak detaylı bir şekilde irdelenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Renk, Resim Sanatı Tarihi, Siyah, Gri, Resim.