Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorRefiğ, Gülper
dc.contributor.authorYüksel, Bülent
dc.date.accessioned2022-06-20T20:38:25Z
dc.date.available2022-06-20T20:38:25Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/3221
dc.descriptionTez (Doktora) -- Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016.en_US
dc.descriptionKaynakça ve Dizin sayfa : (278-286) içerir.en_US
dc.description.abstractGılgamış Destanı'nın başta İlyada ve Odysseia olmak üzere kendisinden sonra gelen birçok destanı etkilediği anlaşılmaktadır. Destan, Gılgamış'ın yaşadığı maceraların sonunda hakikî bilgi ile olgunlaşıp Uruk'a dönmesi ve başından geçenleri anlatmasıyla başlar. Yarı tanrı Gılgamış güçlü, korkusuz ve zalimdir. Halkını canından bezdirmiştir. Gılgamış'ın zalimliklerine dayanamayan halk, tanrıça Aruru'dan Gılgamış ile baş edebilecek ona denk bir rakip yaratmasını ve bu sayede kendilerini Gılgamış'ın zulmünden kurtarmasını ister. Aruru da vücudu kıllarla kaplı, uzun saçlı, vahşi hayvanlarla yaşayan Engidu'yu yaratır. Gılgamış ve Engidu, Uruk meydanında karşı karşıya gelerek dövüşürler. Ancak bu kavga hikâyenin sonuna kadar sürecek olan büyük dostlukla neticelenir. Birlikte önce ejder Humbaba'yı, ardından da Gökyüzünün boğasını alt ederler. Ancak sonuncu zaferden sonra tanrılar Engidu'yu ölümle cezalandırır. Engidu'nun ölümü, o ana kadar fiziksel mücadelelere yer verilen Destan'da, Gılgamış'ı yeni ve düşsel bir maceraya sürüklemesi bakımından yeni ve önemli bir eşiktir. Arkadaşının ölümünden etkilenen Gılgamış, ölümsüz hayatın sırrını öğrenmek üzere ölümsüzlüğe erişmiş olan Utnapiştim'i bulmak içine yola koyulur. Zorlu aşamalardan geçer. Neticede sonu baştan belli olan bu mücadeleyi kaybeder ancak Uruk'a olgunlaşmış olarak döner. Gilgameş'te ise hayatın geçiciliği, kalıcı olanın aşk olduğu düşüncesi öne çıkar. Üçüncü Perde Üçüncü Sahne'ye kadar Destan ile örtüşen libretto, özellikle son sahneden itibaren farklı bir seyir izleyerek Gilgameş'in aşk ateşi ile yanması ve bu ateşin ötesindeki hakikati sezmesiyle sonlanır. Gilgameş, koronun söylediği şu sözlerle son bulur: "Huzur ne güzel! Barış ne güzel! Sevgiden başka gerçek mi var?!" Müzikal anlatıda ise Saygun'un, T4'lü ve k3'lü aralıklarından oluşan gözde akorunun (Şekil 6.21) yatay ve dikey olarak bütün olanaklarını esaslı bir malzeme olarak değerlendirdiği görülür. Bunun yanında işlevsellikleri dışında kullanılan tonaliteye ait akorlar ile çeşitli dizilere ait seslerin üst üste özgürce yerleştirilmesinden elde edilen akorları içeren kendine özgü, anlatımcı bir armonik anlayışın hakim olduğu söylenebilir. Ezgi çizgisinde ise başta oktatonik dizi olmak üzere çeşitli makam renkleri, tam ton dizisi sesleri gibi öğeler, kontrpuntal ve armonik örgüyle sunulmaktadır. Anahtar Kelimeler: Enkidu, İlahi Aşk, İnsan, Makam, Mücadele, Oktatonik dizi, Ölüm,Ölümsüzlük, Sevgi, Tam-ton dizisi, Tanrı, Tasavvuf, Yolculuken_US
dc.format.mediumXVIII, 286 yaprak : Nota, tablo ; 29 cm.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEnkiduen_US
dc.subjectİlahi Aşken_US
dc.subjectİnsanen_US
dc.subjectMakamen_US
dc.subjectMücadeleen_US
dc.subjectOktatonik dizien_US
dc.subjectÖlümen_US
dc.subjectÖlümsüzlüken_US
dc.subjectSevgien_US
dc.subjectTam-ton dizisien_US
dc.subjectTanrıen_US
dc.subjectTasavvufen_US
dc.subjectYolculuken_US
dc.titleAhmed Adnan Saygun’un Gilgameş adlı epik dramının metinlerarası ilişkiler bağlamında Gılgamış Destanı ile karşılaştırılması ve müzikal analizien_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzikoloji Anabilim Dalı Genel Müzikoloji Programıen_US
dc.institutionauthorYüksel, Bülenten_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.demirbas0067172en_US
dc.identifier.yrd5C95AB28-8792-4575-9356-7E3545D57277en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster