Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÇubuk, Mehmet
dc.contributor.authorUlusay, Bilge
dc.date.accessioned2022-06-20T20:47:21Z
dc.date.available2022-06-20T20:47:21Z
dc.date.issued1995
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/3979
dc.descriptionKaynakça var.en_US
dc.description.abstractYaşayan bir organizma olarak kent, nüfus artışı merkezden dışa doğru nüfusun kayması, politik değişim veya yapısal genişlemeler vb. gibi dış etkenlerle değişmektedir. 20.yy.'ın ortalarında daha fazla kentsel alan gerektiren ve kalite kaybına neden olan motorlu taşıtın sürekli artması, kent siluetim ve kent içindeki yaşamı değiştiren yeni bir etken olmuştur. Buna karşın yaklaşık yirmi yıl önce planlı gelişmiş batı ülkelerinde öncelikle kent içi büyük ulaşım düzenlemeleri, trafiğin sakinleştirilmesi ve yayalar için dolaşım alanlarının yeniden kazanılması gündeme gelmiştir. Dış ülkelerde ve ülkemizdeki pek çok kentte bu konunun karışıklığı nedeniyle planlama, uygulama, yapı tekniği, sosyolojik ve hukuki sorunlarla karşılaşılmaktadır. Sorunların çözümüne katkıda bulunmak amacıyla hazırlanan bu tez, kent planlamanın bir çalışma alanı olan kentsel tasarım bakış açısında ve konunun teknik yönüyle ilgilenen bir çalışmadır. İstanbul tarihi yarımadanın gündüz nüfus yoğunluğu ve imalathaneler nedeniyle artan otomobil sayısı, ulaşım koşullarında kritik bir aşamayı gündeme getirmiş ve bu sorun geleneksel kent dokusunu tehdit edici boyutlara ulaşmıştır. Bu araştırma ile seçilen örnek alan sur içinin, kent bütünü ile bağlantılı erişilebilirlik olanaklarını geleceğin İstanbul kent gelişimine uyumlu hale getirmeye yardımcı olacak önerilerin getirilmesi ve tartışmaya açılması amaçlanmıştır. Tez, analitik bir inceleme ve buna dayanan değerlendirmeler çerçevesinde geliştirilmiş, araştırma yöntemi ve genel kuramsal açıklamalar sonuca yaklaşımda yardımcı olmuştur. Araştırma; (1) Sorun tanımı ve temel kavramlar (1. Bölüm) (2) Analiz (2. ve 3. Bölüm) (3) Sentez ve çözüm (4.Bölüm) olmak üzere üç aşamadan ve dört bölümden oluşur. Birinci bölümde, tarihi kent merkezlerindeki ulaşım eylemine dayanan bir araştırma hedeflenmiş ve çıkış noktasını kentsel tasarım öğelerinin sergilenmesi oluşturmuştur. Aynı zamanda kentin fiziksel dokusunu yansıtan bu elemanlardan özellikli alanlar ve yol sistemi içinde ulaşılabilirlik biçimi incelenmiştir. Aynca, bu bölümde Atina Bildirgesi'nin günümüzde geliştirilmesi gereğine değinilerek kentsel strüktür ile kentsel gelişim-ulaşım etkileşimi özetlenerek, tarihi kent dokusundaki ulaşım sistemi düzenlemelerinin esasma dayanan kavram ve kabuller açıklanmıştır. Tezin analiz aşaması iki ayrı bölümden oluşur. Yabana ülke deneyimlerinin ele alındığı ikinci bölümde, İstanbul ve seçilen örnek alan ile ilgili erişilebilirlik sorunlarının planlı gelişmiş ülkelerin bazı kentlerindeki çözümlenme biçimleri incelenmiş ve ilk bölümde saptanan tasarım ölçütleri altında değerlendirilmiştir. Üçüncü bölümde ise, İstanbul Tarihi Yanmada için durum analizi yapılmış ve ulaşım eylemi kent gelişimi içinde Nazım Plan ve Uygulama İmar Planı kararlan çerçevesinde irdelenmiştir. Tarihi merkez - ulaşım ve tasanm ilişkisi, eldeki kuramsal bulgularla sulanmıştır. Bu bağlamda, farklı gelişmişlik düzeyindeki kentler ile seçilen örnek alan aynı zaman dilimi içinde incelenmiştir. Eksiklikler; tarihi kente uyumlu bir ulaşım sisteminin olmayışı, farklı toplu taşım araçlarının bütünleşmemesi ve entegre olmamış aktarma olanakları, çevre ve yaşam kalitesine katkıda bulunacak öncelikler ve kısıtlayıcı önlemlerin yetersizliği gibi özetlenebilir. Son aşama olan dördüncü bölümde ise, örnek alanda kitle ulaşım sistemine yaklaşım amacıyla saptamalar ve tarihi çevredeki yaşam kalitesi ile ilişkili erişilebilirlik koşullarını iyileştirici önermeler ortaya konmuştur. Bu önermeler;. fiziksel doku (işlevler) ile kullanıcı talepleri ilişkisinin dengesi,. fiziki, ekonomik ve sosyal altyapı boyutları içinde değerlendirme,,. kullanıcının eğitilmesi olarak belirlenmiştir.en_US
dc.format.mediumx, 131 sayfa : tablo, grafik, şekil, plan ; 30 cm.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectŞehirciliken_US
dc.subjectToplu taşımacılıken_US
dc.subjectŞehiriçi ulaşımen_US
dc.subjectTarihi kentleren_US
dc.titleMetropoliten kentlerde tarihi kent merkezleri için bir toplu taşıma sistemi önerisi: İstanbul tarihi yarımada örneğien_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Mimar Sinan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Şehir ve Bölge Planlama Anabilim Dalıen_US
dc.institutionauthorUlusay, Bilgeen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.demirbas0044574en_US
dc.identifier.yrd580110A2-56AA-4005-B217-11431104C72Een_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster