Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorGiray Küçük, Sezgi
dc.date.accessioned2025-08-26T07:59:36Z
dc.date.available2025-08-26T07:59:36Z
dc.date.issued2025en_US
dc.identifier.citationGiray Küçük, S. (2025). Yerel Malzeme İle İnşa Edilmiş Bir Cumhuriyet Dönemi Yapısı: İnşa Öncesi Çalışmalardan Yıkıma Maraş Halkevi. ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, 42(1), 29–63. https://doi.org/10.4305/METU.JFA.2025.1.2en_US
dc.identifier.issn0258-5316
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.4305/METU.JFA.2025.1.2
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/10029
dc.description.abstractOsmanlı İmparatorluğu’nun monarşi sisteminden sonra, 1923 yılında Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasıyla, Osmanlı topraklarında egemenliğin millete ait olduğu yeni bir dönem başlamış, bu dönemde Türk halkını kısa sürede çağdaş düzeye getirecek olan sosyal ve ekonomik atılımlar art arda uygulama alanına aktarılmaya çalışılmıştır. Ancak bu atılımlar, kitlelere hızlı bir şekilde ulaşamamış, Atatürk ve diğer devlet yöneticileri, bu kopukluğu gidermenin yollarını aramışlardır (Çeçen, 1990, 87, 89). Ülkelerin kalkınmasında eğitimin ve okuryazarlığın öneminin farkında olan Atatürk, çağdaş bir toplumun oluşturulmasının eğitimle sağlanacağına olan inancını çok kez vurgulamıştır. Örneğin, Cumhuriyet’in kuruluşu öncesi, İstiklal Savaşı’nın kritik dönemlerinde Maarif Kongresi’ni düzenleyerek öğretmenlerden ülkenin eğitim sorunlarını dinlemiş ve yeni Türkiye’de eğitimin millî, aklî ve ilmî olacağını belirtmiştir (Öztürk, 2021). 1924 yılında çıkarılan Öğretim Birliği Yasası, 1928 yılında yeni Türk harflerinin kabulü, 1932 yılında Dil Devrimi ve Türk Dil Kurumu’nun kurulması gibi faaliyetler, yeni kurulan Cumhuriyet’te eğitim alanında gerçekleştirilen önemli adımlardır. 1927 yılının genel kongresinde Cumhuriyet Halk Fırkası (Partisi), eğitimin ulusal olmasını, tek amaç olarak açıklamıştır. Yine bu kongrede kararlaştırıldığı üzere, toplumun ulusal ve uygar değerlerini yükseltecek vatandaşlar yetiştirilecek, vatandaşların yeteneklerini geliştirmeleri için alan açılacak, ilköğretim görmemiş vatandaşlara gerekli bilgiler halk dersliklerinde verilecek, uygulamalı işler yapan kişilerin meslekî bilgileri, halk kursları ile geliştirilecek, güzel sanatlar ve Türk dilinin gelişmesi için yeni önlemler alınacaktır (Çeçen, 1994, 381). Parti programına bu görüşlerin girmesiyle başlayan arayışla, çeşitli ülkelerin bu konudaki deneyimleri araştırılmıştır. Canlı ve üretici bir toplumun yaratılmasında, boş zamanları değerlendirmeye yönelik toplum merkezlerinin, çağdaş demokrasilerin gelişmesinde önemli katkı sağladığı gözlemlenmiş ve Türkiye’de benzeri bir örgütlenmenin yolları araştırılmaya başlanmıştır (Çeçen, 1990, 91, 92). Bu arayış, halkevleri modeli ile sonuçlanmıştır. 19 Şubat 1932 günü, başta Ankara olmak üzere 14 il merkezinde halkevleri açılmıştır (Arıkan, 1999, 268). Aynı yıl, Cumhuriyet Halk Fırkası tarafından yayınlanan Halkevleri Talimatnamesinde (C.H.F. Halkevleri Talimatnamesi, 1932, 4), maddi imkanları daha geniş ve okuma oranı oldukça yüksek olan ülkelerde bile halkın, kültür birimlerine her geçen gün daha da artarak önem verdiğine dikkat çekilmiştir. Ülkemizde bu açığı kapatmak için hızlı bir şekilde çalışmaların yürütülmesi hedeflenmiştir. Cumhuriyetçilik, milliyetçilik, halkçılık, devletçilik, laiklik ve inkılapçılık ilkeleri doğrultusunda insanlar yetiştirmenin, millî kültür, faaliyet ve bilimsel çalışmaları desteklemenin, güzel sanatları geliştirmenin önemi vurgulanmıştır. Halkevlerinin kurulma amacı da bu uğurda çalışacak vatandaşları birleştirmektir (C.H.F. Halkevleri Talimatnamesi, 1932, 5). Halkevlerinde, dil, edebiyat, tarih, güzel sanatlar, tiyatro, spor, sosyal yardım, halk dershaneleri ve kurslar, kütüphane ve yayın, köycülük ile müze ve sergi şubelerinden oluşan çalışma kolları oluşturulması hedeflenmiş ve uygulanmıştır (Oral, 2002, 512; C.H.F. Halkevleri Talimatnamesi, 1932, 10-21).en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherODTÜ Mimarlık Fakültesien_US
dc.relation.ispartofODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectHalkevien_US
dc.subjectDoğal taşen_US
dc.subjectCumhuriyet Dönemi Mimarisien_US
dc.subjectKahramanmaraşen_US
dc.subjectAbarabaşı Kilisesien_US
dc.subjectPeople’s housesen_US
dc.subjectNatural stoneen_US
dc.subjectRepublican period architectureen_US
dc.subjectAbarabaşı Churchen_US
dc.titleYerel malzeme ile inşa edilmiş bir Cumhuriyet dönemi yapısı: İnşa öncesi çalışmalardan yıkıma Maraş Halkevien_US
dc.title.alternativeA Republican Building Constructed With Local Materials: Maraş People’s House From Pre- Construction Works To Demolitionen_US
dc.typearticleen_US
dc.authorid0000-0002-4556-4331en_US
dc.departmentFakülteler, Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümüen_US
dc.institutionauthorGiray Küçük, Sezgi
dc.identifier.doi10.4305/METU.JFA.2025.1.2en_US
dc.identifier.volume42en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage29en_US
dc.identifier.endpage63en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.authorwosidEWK-0115-2022en_US
dc.authorscopusid60013556200en_US
dc.identifier.scopushttps://www.scopus.com/pages/publications/105011644326en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

  • Տcopus [1584]
    Scopus | Abstract and citation database

Basit öğe kaydını göster