Abstract
Bu yüksek lisans tez çalışması Biçimci Sanat Kuramı açısından Resim sanatında beyaz rengin kullanımını kapsamaktadır. Resim sanatında kullanılan beyaz rengin kavramsal tanımı, elde edilme yöntemleri, renk teorilerindeki yeri ve Türk kültüründeki konumu biçimci sanat kuramı kapsamında incelenmektedir. Renk, ışığın nesnelere yansımasıyla göz tarafından algılanarak gözde optik ve görünür mekanizmalarla incelenmektedir. Beyaz renk, tüm dalga boylarını yansıtan bir ışık fenomeni olarak, Newton'un prizma deneyinde beyaz ışığın tüm spektrum renklerini içermesi çemberde diğer renklerle olan ilişkisini ortaya çıkarmaktadır. Goethe, beyazı ışığın en saf hali olarak kabul ederken, Wittgenstein ise beyazın farklı ışık koşullarında nesneye bağlı bir algıya sahip olduğunu savunmaktadır. Renk teorileri, RGB ve CMYK olmak üzere iki temel sisteme dayanmaktadır. RGB sistemi dijital ekranlarda, CMYK ise baskı teknolojilerinde kullanılmaktadır. Dijitalde beyaz ışık, farklı renklerin birleşiminden oluşurken, baskıda beyaz, pigmentlerin yokluğu ile elde edilmektedir. Beyaz sanat tarihinde saflık ve kutsallık gibi temel kavramlarla ilişkilendirilmiştir. Titanyum, Kurşun, Çinko ve Çin beyazı gibi beyazlar pigment özelliklerinden dolayı sanatçılar tarafından eserlerinde estetik amacı ile kullanılmıştır. Sanatın gelişim sürecinde Goethe, Newton ve Munsell gibi teorisyenlerin çalışmaları, sanatçıların renk kullanımlarını etkileyerek akımlara yön vermiştir. Bu doğrultuda beyaz rengin kullanımı, estetik fonksiyonların incelenmesinde yararlanılan sanat yaklaşım biçimleri ve sanat kuramlarını oluşturmuştur. Biçimci sanat kuramında beyaz renk, Piet Mondrian, Wassily Kandinsky, Paul Klee ve Kazimir Malevich gibi sanatçıların eserlerinde estetik ve sembolik anlamlarda kullanılmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda beyazın kullanımı, araştırma konusu doğrultusunda kişisel çalışmalarda açığa çıkmaktadır.