Mimar Sinan Fine Arts University Institutional Repository
DSpace@MSGSÜ digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Mimar Sinan Fine Arts University in international standarts, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.Search MSGSÜ
MSGSÜ Akademi Dergisi: Sayı 1-2 (Bahar-Güz 2025)
Abstract
1. SOSYAL, BEŞERİ VE İDARİ BİLİMLER
Editoryal Sunuş
Editorial Introduction
Yıldız Derya Birincioğlu
Crying with Yeşilçam: Nostalgia, Gender,
and the Digital Afterlife of Dönüş
Yeşilçam’la Ağlamak: Nostalji, Toplumsal Cinsiyet ve Dönüş’ün Dijital Ardömr
Özlem Akkaya, 1-21
Transcending the Adaptation Paradigm:
The Visual Memory of Literary Objects in
Turkish Cinema
Uyarlama Paradigmasını
Aşmak: Türk Sinemasında Edebî Nesnelerin
Görsel Belleği
Serap SArıbaş, 22-41
Beyazperdede Karanlık Alanlar:
Türk Sinemasında Dijital Çağın Temsilsizliği Üzerine Kuramsal Bir Çözümleme
Dark Areas on the Silver Screen:
A Theoretical Analysis of the Non-Representation of the Digital Agein
Turkish Cinema
Cansu Arısoy Gedik, 42-64
Reha Erdem’in “Kosmos” Filmi Üzerine Göstergebilimsel Bir Çözümleme
A Semiotic Film Analysis of Reha Erdem’s Kosmos
Ayten Başer Yetimoğlu, 65-84
Spiral Yörüngede Ertelenen İntikam: Hemme’nin Öldüğü Günlerden Biri Filminde
Modernist Anlatı ve Sosyolojik Dönüşüm
Deferred Revenge in a Spiral Orbit: Modernist Narrative and Sociological Transformation in One of the Days Hemme Died
Can Diker, 85-104
Suna (2022) Filminde Bourdieu’nün Eril Tahakküm Kavramı ve Feminist Direniş Biçimleri
Bourdieu’s Concept of Masculine Domination and Forms of Feminist Resistance in Suna (2022)
Ayşegül Saf, Zehra Cerrahoğlu 105-130
2010 Sonrası Popüler Komedi Filmlerinde Kadın Mekân Etkileşimi: “Eltilerin Savaşı” (2020) Filmi Üzerine Bir İnceleme
Female–Space Interaction in Post-2010 Popular Comedy Films: An Analysis of the Film
“Eltilerin Savaşı”
Dilan Engin, Nergiz Karadaş Toktaş, 131-153
2000 Sonrası Türk Sinemasında
Fantastik Türün İncelenmesi
Analysis of the Fantasy Genre in Turkish Cinema After the Year of 2000
Enes Gül, Burhan Kılıç, 154-180
Popüler Muhafazakarlık:
Post-Laik Dönemde Zikir Ritüellerinin Sinematik Temsili
Popular Conservatism: Cinematic Representations of Dhikr Rituals
in the Post-Secular Era
Bahadır Kapır, İrem Sude İnhan, 181-211
Eyyvah Eyvah Üçlemesinde Yerellik ve
Popüler Kültür Söylemi:
Kültürel Kodların Harmanlanması
Locality and Popular Culture Discourse
in the Eyyvah Eyvah Trilogy:
Blending Cultural Codes
Meltem İşler Sevindi, 212-230
1950-1975 Yılları Arasında Tarihi Yarımadanın Türk Filmlerinde Modernleşme ve Mahalle Kültürü Bağlamında Temsil Biçimleri
Representations of Modernization
and Neighborhood Culture in Turkish Films Set in the Historic Peninsula Between
1950 and 1975
Barış Saydam, 231-250
İki Sanat, Bir Auteur:
Tayfun Pirselimoğlu ve Kerr Filmi
Two Arts, One Auteur:
Tayfun Pirselimoğlu and Kerr Movie
Ulaş Işıklar, 251-265
Sömürgecinin İnsancıl Bakışı UNRWA Film Arşivinde Filistin (1950-1970) The Humanitarian Perspective of the Colonialist in the UNRWA Film Archive Palestine
Zeynep Turan, 266-292
2. GÜZEL SANATLAR
Sanat ve Tasarımda Doku Kavramının Anlamsal Derinliği: Yüzeyden, Anlama
The Semantic Depth of Texture in Art and Design: From Surface to Meaning
Sevde Mete, Seçil Kartopu, 293-317
3. MİMARLIK, PLANLAMA
Bir Ayrımcılık Aracı Olarak Kamusal
Mekânın Kullanılması Use of Public Space
as a Discrimination Tool
Ümran Sofuoğlu Demirbaş, 318-335















