Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Türkiye’ de faaliyet gösteren kobi’ lerde endüstri ürünleri tasarımı disiplininin kullanımı
Özet
Bu araştırmada Türkiye‟deki mevcut endüstriyel faaliyetler içerisinde KOBİ‟lerin
tasarım ile etkileşimleriyle ilgili durum analizi yapılmıştır. KOBİ‟lerin Türkiye‟de
imalat sanayinin hacim olarak önemli bir kısmını işgal etmesi açısından
değerlendirildiğinde; bu işletmelerin genel yapısının, tasarım ile ilişkilerinin ve ilgili
problemlerinin ortaya konulması, Türkiye‟de tasarımın geleceğiyle ilgili tespitler
yapılabilmesi için oldukça önemlidir.
Endüstriyel ürünlerle ilgili ticari ilişkiler içerisindeki farklı paydaşlar olan
tasarımcılarla işletmecilerin sahip oldukları bilgi, birikim ve donanımlarının tek
potada eritilerek güçlerinin birleştirilmesi, karşılıklı fayda sağlanarak her iki taraf
için de artı değer oluşturulması gerektiği düşünülmektedir. Tasarımın rekabet faktörü
olarak etkin rol üstlendiği, bu nedenle KOBİ‟lerin iç ve dış kaynakları içeren iş ağı
içerisinde vazgeçilmez birim olarak yer alması gerektiği düşünülmektedir. KOBİtasarımcı iletişiminin etkin bir biçimde kullanılabilmesi için her iki paydaşın kendi
öz niteliklerini iyileştirmeleri ile birlikte makro düzeyde bir iletişim ağı kurulması
gereklidir. Bu iletişim ağını oluşturmak için; mesleki örgütler, kümelenme
yapılanmaları, üniversite-sanayi işbirliği projeleri, araştırma merkezlerinin katkıları,
devlet politikalarında tasarımın yer edinmesi gibi geniş çevrede etki yaratabilecek
potansiyeldeki organizasyonların katkısı ön plandadır.
Bu çalışmada araştırma yöntemi olarak literatür taramalarının yanı sıra alan
çalışmalarına da yer verilmiştir. Alan çalışmaları kapsamında mülakat için seçilen
firmalar; „Tasarım danışmanlık hizmeti veren firmalar‟ ve „Nihai ürün imalatçısı
firmalar‟ olarak iki ayrı kategoride seçilmiştir. Bu iki kutuplu mülakatlarda, tasarımcı
açısından ve imalatçı firma yöneticileri açısından mevcut durum ile ilgili farklı
perspektiften izlenimler ele alınmış, bu farklı paydaşların hangi noktalarda uzlaştığı
veya ayrıştığı ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu görüşmelerdeki temel öğrenme
kategorileri şu şekildedir:
(i) Firmanın tasarımla ilgili genel vizyonu
(ii) Tasarımı operasyonel ve stratejik boyutta kullanma biçimleri
(iii) Tasarımla ilişkili beklentiler ve yaşanan sorunların tespit edilmesi
Bu anahtar başlıklar altında; „firmaların tasarım kaynağını temelde hangi sebep için
kullandıkları, firmanın organizasyon yapısı içerisinde tasarım ve tasarımcının
konumu, tasarımın hangi durumlarda dış kaynak olarak kullanılmasının ideal
olduğunun ortaya çıkarılması, tasarım politikalarının firmanın genel politikaları
içerisinde nasıl bir yer edindiği, tasarıma ilişkin yaşanan temel sorunların tespit
edilmesi‟ konuları irdelenmiştir.
Birinci bölümde, ele alınan konu ile ilgili temel hedef, araştırmanın kapsamı ve
araştırma yöntemi ile ilgili detaylar verilmiştir.
İkinci bölümde ürün tasarımı kavramı ile ilgili temel bilgiler tanımlanmış,
endüstriyel tasarım mesleğinin tarihsel süreçte üstlendiği rollerdeki değişim
noktalarından bahsedilmiştir. Rekabet avantajı sağlaması açısından ürün tasarımının
stratejik olarak önemi üzerinde durulmuştur. Bunun yanı sıra, tasarımcının
organizasyon içerisindeki yeri ile ilgili alternatif konumlandırmalardan
bahsedilmiştir.
Üçüncü bölümde KOBİ‟lerin sahip oldukları genel özelliklere, idari politikalarına ve
tasarım ile ilişkilerine yer verilmiştir.
Dördüncü bölümde imalat sanayi ve tasarım ilişkileri açısından etkili olan dış
yapılanmalara değinilmiştir. Bu kapsamda, üniversite ilişkileri, mesleki örgütler,
devlet politikaları içinde tasarıma yer verilmesi, kümelenme gibi işbirliği
uygulamaları ve teşvik politikaları ile ilgili bilgilere yer verilmiştir.
Beşinci bölümde, alan çalışmalarından elde edilen bulgular temel öğrenme
kategorileri doğrultusunda oluşturulan başlıklar altında açıklanmıştır. Altıncı
bölümde alan çalışmalarından elde edilen bulgularla literatür kaynaklarından elde
edilen veriler bir arada değerlendirilmiştir ve sonuç elde edilmeye çalışılmıştır.
KOBİ ve tasarım ilişkilerini geliştirmeye yönelik öneriler ortaya konulmuştur.
Koleksiyonlar
- Fen Bilimleri Enstitüsü [1728]