Özet
Yaşamakta olduğumuz dünya düzeni, teknolojinin gelişimine bağlı olarak önceye
kıyasla daha hızlı bir şekilde değişim göstermektedir. Özellikle, bilişim
teknolojilerindeki gelişmeler küreselleşmeyi kolaylaştırmış ve bilgi akışı sınır
tanımaz bir boyuta evrilmiştir. Bu değişen dünya düzenine uyum sağlamak için
özellikle üniversitelerdeki eğitim programlarının sürekli gelişebilen bir altyapıya
sahip olmasının gerekliliği kaçınılmaz bir gerçektir. İç mimarlık ve tasarım eğitimi
programlarının teknoloji ve bilimdeki gelişmelere paralel ve gerektiğinde
yönlendirici konumda bir programın hazırlanıp uygulanması önem kazanmıştır.
Gelecek nesillerin yaşam alanlarının tasarlanabilmesi ancak bu fikirlerin üretilebildiği
bir platform oluşturularak mümkün olacaktır. İç mimarlık mesleği, mekan
kullanıcılarının sağlığını, güvenliğini ve konforunu sağlamayı ve korumayı öncelikli
olarak düşünen bir meslek olarak tanımlanabilir. Bu gereklilikleri sağlamada,
teknolojik, bilimsel ve estetik gelişmelerin iç mimarlık mesleğine katkısını ve etkisini
yakından takip etmek ve ayak uydurmak bir zorunluluk olarak görülmektedir. Ancak
Türkiye’de halen uygulanmakta olan iç mimarlık eğitim programlarının 21. Yüzyılın
gelişmelerini yakalamakta yetersiz kaldığı yönlererinin olduğu söylenebilir.
Dört bölümden oluşan tezin “Giriş” bölümünde, çalışmanın amacı, kapsamı ve
araştırma yöntemi belirtilmektedir.
Birinci bölümde, iç mimarlık mesleğinin tanımı ve tarihi gelişim süreci ile günümüz
Türkiye’sindeki konumu incelenmiştir.
İkinci bölümde, Amerika Birleşik Devletleri’de ve Avrupa’daki iç mimarlık eğitim
süreçleri ve tarihi gelişimi incelenmiş, günümüzdeki eğitim programı kriterleri analiz
edilmiştir. Ek olarak bu bölümde, hem ABD’deki hem de Avrupa’daki iç mimarlık
eğitimi için ön görülen akreditasyon çalışmaları ile örnek programlar incelenerek
analiz edilmiştir.