Mimar Sinan Fine Arts University Institutional Repository
DSpace@MSGSÜ digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Mimar Sinan Fine Arts University in international standarts, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.Search MSGSÜ
Kültür endüstrisi çerçevesinde santralistanbul örneği
Abstract
Bu çalışmada İstanbul Haliç’teki eski Silahtarağa Elektrik Santralı’nın santralistanbul olması
örneği kültür endüstrileri çerçevesinde incelenmiştir. Eski üretim tesisi bir süreliğine Bilgi
Üniversitesi’ne tahsis edilmiş olup, eğitim, kültür, yeme-içme ve konaklama işlevlerini
içermektedir.
Küreselleşme ile yerelin önem kazanması, yerelin kalkınma ve diğer kentlerle yarışabilirliğini
arttırması için kültür ekonomilerini kullandığı bir süreç yaşanmaktadır. Kültür ekonomileri
kentte yeni istihdam olanağı yaratırken bir yandan da kent mekanını kentsel yenileşme
çerçevesinde dönüştürmektedir. Mekanın dönüşümünde rol alan aktörlerin özel sektörden
olması, artık özel sektörün kentteki kültürel altyapıyı geliştirmede ön plana çıkmış olduğunun
göstergesidir.
Türkiye ve İstanbul’da merkezi ve yerel yönetimin ürettiği üst ölçek planlardaki kültür
stratejilerine bakıldığında ve aynı zamanda 2010 Avrupa Kültür Başkenti olması sürecinde,
İstanbul’daki kültürel altyapının geliştirilmesine yönelik politikalar ve stratejilerin önem
kazandığı görülmektedir. Bu gelişmeler kentin çeşitli yerlerinde noktasal ve bölgesel
yansımalar bulmaktadır. santralistanbul da AKB çerçevesinde kültür politikalarının
mekandaki bir yansıması olarak değerlendirilmiştir.
İstanbul’da eski sanayi bölgesi olan Haliç’te, işlevini yitirmiş, atıl durumda kalmış ve bugün
endüstri arkeolojisi olarak nitelendirilen üretim yapıları yeniden işlevlendirilerek kültürel
yapılara dönüştürülmesi süreci yaşanmaktadır. Çalışmada, sanayi işlevinden dönüşerek bir
kültür havzası olan Haliç’teki bu tür örneklerden bahsedilmiş, santralistanbul örneği ayrıntılı
incelenmiştir.
ii
Yurtdışından, santralistanbul’ un örnek aldığı kültür merkezi ve müze projelerinden Paris
Pompidou Kültür Merkezi, Bilbao Guggenheim Müzesi ve Londra Tate Modern Müzesi
örnekleri incelenerek kültür ekonomilerinin mekandaki yansımaları olarak yaşadıkları süreç,
aktörler ve mekandaki etkileri üzerinden santralistanbul anlaşılmaya çalışılmıştır.
santralistanbul’un bulunduğu çevreye etkisini anlayabilmek için örnek alanın çevresinde yüz
yüze görüşmeler yapılmış, bu görüşmeler sonucu çevrede yaşayanların santralistanbul’un
yani üniversite (santralistanbul=Bilgi Üniversitesi olduğu düşünülmekte) fonksiyonun
bölgeye gelmesinden henüz fayda sağlayamadıkları, santralistanbul’un hedeflediği katılım
sürecine dahil olamadıkları, esasında mülkiyeti kamuya ait olan ve bir süreliğine Bilgi
Üniversitesi’ne tahsis edilmiş olan alanın kamusallığını farkına varamadıkları ve
santralistanbul’un geçirgen olma hedefi doğrultusunda attığı adımların yetersiz olduğu
anlaşılmıştırBu çalışmada İstanbul Haliç’teki eski Silahtarağa Elektrik Santralı’nın santralistanbul olması
örneği kültür endüstrileri çerçevesinde incelenmiştir. Eski üretim tesisi bir süreliğine Bilgi
Üniversitesi’ne tahsis edilmiş olup, eğitim, kültür, yeme-içme ve konaklama işlevlerini
içermektedir.
Küreselleşme ile yerelin önem kazanması, yerelin kalkınma ve diğer kentlerle yarışabilirliğini
arttırması için kültür ekonomilerini kullandığı bir süreç yaşanmaktadır. Kültür ekonomileri
kentte yeni istihdam olanağı yaratırken bir yandan da kent mekanını kentsel yenileşme
çerçevesinde dönüştürmektedir. Mekanın dönüşümünde rol alan aktörlerin özel sektörden
olması, artık özel sektörün kentteki kültürel altyapıyı geliştirmede ön plana çıkmış olduğunun
göstergesidir.
Türkiye ve İstanbul’da merkezi ve yerel yönetimin ürettiği üst ölçek planlardaki kültür
stratejilerine bakıldığında ve aynı zamanda 2010 Avrupa Kültür Başkenti olması sürecinde,
İstanbul’daki kültürel altyapının geliştirilmesine yönelik politikalar ve stratejilerin önem
kazandığı görülmektedir. Bu gelişmeler kentin çeşitli yerlerinde noktasal ve bölgesel
yansımalar bulmaktadır. santralistanbul da AKB çerçevesinde kültür politikalarının
mekandaki bir yansıması olarak değerlendirilmiştir.
İstanbul’da eski sanayi bölgesi olan Haliç’te, işlevini yitirmiş, atıl durumda kalmış ve bugün
endüstri arkeolojisi olarak nitelendirilen üretim yapıları yeniden işlevlendirilerek kültürel
yapılara dönüştürülmesi süreci yaşanmaktadır. Çalışmada, sanayi işlevinden dönüşerek bir
kültür havzası olan Haliç’teki bu tür örneklerden bahsedilmiş, santralistanbul örneği ayrıntılı
incelenmiştir.
Yurtdışından, santralistanbul’ un örnek aldığı kültür merkezi ve müze projelerinden Paris
Pompidou Kültür Merkezi, Bilbao Guggenheim Müzesi ve Londra Tate Modern Müzesi
örnekleri incelenerek kültür ekonomilerinin mekandaki yansımaları olarak yaşadıkları süreç,
aktörler ve mekandaki etkileri üzerinden santralistanbul anlaşılmaya çalışılmıştır.
santralistanbul’un bulunduğu çevreye etkisini anlayabilmek için örnek alanın çevresinde yüz
yüze görüşmeler yapılmış, bu görüşmeler sonucu çevrede yaşayanların santralistanbul’un
yani üniversite (santralistanbul=Bilgi Üniversitesi olduğu düşünülmekte) fonksiyonun
bölgeye gelmesinden henüz fayda sağlayamadıkları, santral İstanbul'un hedeflediği katılım
sürecine dahil olamadıkları, esasında mülkiyeti kamuya ait olan ve bir süreliğine Bilgi
Üniversitesi’ne tahsis edilmiş olan alanın kamusallığını farkına varamadıkları ve
santral İstanbul'un geçirgen olma hedefi doğrultusunda attığı adımların yetersiz olduğu
anlaşılmıştır
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [3983]