Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Antik çağ konser mekanlarından 20. yüzyıl mekansal müzik konser salonlarına müzik ve mimarlık ilişkisi
Özet
Bu çalışmada, müziğin mekânsallık serüveni, antik çağdan günümüze mimarlık ve akustik
bilimi ile ilişkisi bağlamında incelenmiştir. Konser salonlarının akustik niteliklerini mekanın,
mimari, hacimsel (geometrik) özellik ve ayrıntıları belirlemektedir. Bu niteliklerin müzik
üzerinde belirleyici etkileri bulunmaktadır. Bir konser salonu tasarımı, üç uzmanlık alanıyla
doğrudan ilişkilidir. Müzik, mimari ve akustik bilimi. Mimar ve akustik danışmanın öncelikli
amacı, müziği dinleyiciye müzikal özellikleri kaybolmaksızın en iyi şekilde verebilecek
hacmi tasarlamaktır. 20. yy.'dan bu güne gelişen hacim akustiği disiplini, içinde müzik
yapılan salonlarla ilgili beğenilerin nesnel (ölçülebilir) değerlerle örtüştürülmesine yönelik
çalışmalarda önemli aşamalar kaydetmiştir. Aynı zamanda 1950 sonrası müzik üretiminde
dinleyici ile kurulan doğrudan ilişkinin ve mekansallık olanağının kullanılmasının, konser
salonu tasarımını başka bir boyuta taşıması sonucu, tasarlanan mekan ortak bir çalışmanın
ürünü haline dönüşmüştür. Bu bağlamda geleneksel konser salonu tasarım kriterleri yerine
özgün, besteci, mimar ve diğer uzmanlık alanlarının ortak çalışmasına dayanan yeni konser
salonu tasarım kriterleri ve akustik parametreler ortaya çıkmıştır. Müzik, mimarinin
mekansal olanaklarından yararlanarak kendini geliştirmiş, özgürleştirmiştir.
Konser mekanlarını anlayabilmek için öncelikle müziği anlamak gerekmektedir. Çalışmanın
birinci bölümünde batı müzik tarihi, mimarlık perspektifinden (müzik-mekan-dinleyici/
seyirci ilişkisi üzerinden) incelenmiştir. İkinci bölümde, ses, ilgili temel kavramlar ve
akustik bilimi ile ilgili temel parametrelerin gelişimi açıklanmıştır. Birinci bölümde
bahsedilen gelişmeler yaşanırken, müzikle doğrudan bağlantılı mimari akustik biliminin
doğuşu ve gelişimi incelenmiştir. Üçüncü bölüm, tüm bu ilerleme ve gelişimin
özetlenmesini, mekanın müzikte açtığı olanak alanı üzerinden örneklenmesini
kapsamaktadır.
Bilim Kodu :
Anahtar Kelimeler : Ses, Akustik, Akustik Performans, Akustik Tasarım, Hacim
Akustiği, Müzik, Yeni Müzik, Mekan, Konser Salonu, Mimari Akustik, Mekânsal Müzik
Sayfa Adedi : 125
Tez Yöneticisi : Yrd. Doç. Dr. Cüneyt DİRİ
Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [3983]
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Jonathan Harvey’nin Bhakti adlı eserinin müzikal analizi ile oda orkestrası için Liparos Polifonia
Uzunselvi, Mehmet Ali (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, 2019)[Abstract Not Available] -
Salvatore Sciarrino’nun “Quaderno di Strada” adlı yapıtında müzikal anlatımın metinle etkileşimi ile dört insan sesi ve orkestra için “yol defteri”
Arat Yaşat, Deniz (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2017)Bu eser metni Salvatore Sciarrino'nun Quaderno di Strada adlı yapıtının metin-müzik ilişkisi bağlamında çözümlenmesine odaklanır. Bestecinin genişletilmiş çalım tekniklerine yaklaşımı, bu tekniklerle yer yer sınırları ... -
Claude Debussy’nin müzikal estetiğinde resim ve edebiyatın etkisi
Karaman, Ceren Çıtır (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, 2019)[Abstract Not Available]