Özet
20. yüzyılda besteciler armoni ve çalgı tekniği konusunda, çalgının ve yorumcunun
sınırlarını oldukça zorlarlar. Bu durum zaman içinde klasik müzik çalan
müzisyenlerin farklı kültürlere ait müzikleri incelemesine ve aynı oranda
repertuvarlarını şekillendirmesine neden olur. Bu çalışma, söz konusu kültürlerden
birine ait olan Arjantin halk müziği üzerine yapılmıştır. Yaklaşık olarak 1500'lü
yıllardan bu yana oluşan kültür kaynaşması, kolonicilerin, gezginlerin ve kaşiflerin
Amerika kıtasına çıkmaları ile oldukça büyük ivme kazanmıştır. Farklı kıtalardaki
müzik ve çalgı türleri bu kıtada birleşerek yerel müziği hissedilir derecede etkiler.
Amerika kıtasının işgal edildiği dönemde, Avrupa'da (1500-1700'lü yıllar arası)
rönesans ve barok müziği yoğun olarak çalınırdı. Arjantin'e bu stillerin İspanyol
işgali sırasında direk menşeinden ulaştığı bilinir. Bu durum, halk müziği ve eski
dönem müziklerinin seslendirilmesinede katkı sağlamıştır. Afrika'dan gelen ritimler,
İspanya'nın gitarı ile birleşerek Arjantin'de yer bulur. Yerel halk, kendi sazları ve
ritimlerinin yanı sıra deniz aşırı ülkelerden ulaşan bu yeni renkleri merak edip
öğrenirler. Birbirinden bu denli farklı stiller, sazlar ve ritimler Arjantin yerel
müziklerinin şekillenmesinde önemli derecede yer tutar. Böylesine büyük bir
zenginlikten gitar da kendi payına düşeni alır. Bunun neticesinde, akor, gam ve
ritmin ustalık derecesinde kullanıldığı birçok düzenleme ve beste oluşur.
Bugün tüm dünyada geleneksel müzikleri konser programlarına alarak yeni
düzenlemeler ve besteler yapan müzisyenlerin, zaman içinde çalgıya ait repertuvarı
yeniden şekillendirdiğini görmekteyiz. Arjantinli besteci gitarist Ricardo Moyano
(1961) farklı kültürlerin yerel müziklerini incelemiş ve bu etnik unsurları, yaptığı
çalışmalarda kullanarak çok sayıda yöresel müziğin gitar üzerinde çalınmasına
katkıda bulunmuştur. Özellikle Arjantinli bir gitarist olması, kendi halk müziğine ve
tangoya hâkimiyet kurması, bu alanda bestecilik ve yorumculuk açısından ürün
vermesine olanak sağlamıştır.
Bu eser metni çalışmasında, kaynak taraması yöntemi kullanılmış; besteci gitarist
Ricardo Moyano ile söyleşi yapılmış, yerel müzisyenler ve akademisyenlerin yer
aldığı belgesel videolar incelenerek Arjantin müziği genel açıdan değerlendirilmiş ve
yerel müzikleri açısından, tarihsel gelişiminin değerlendirilmesi yapılmıştır.
Ardından besteci gitarist Ricardo Moyano'nun yaptığı konserler, beste ve
düzenlemelerine değinilerek Marinés adlı fantezisinin incelemesi yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Etnik, Marinés, Halk, Müzik, Folklor, Gitar, Besteci, Arjantin,
Barok, Rönesans, Latin