Özet
Bu çalışma, liminalite kavramı bağlamında ortaya çıkan çelişkinin hareket
araştırmasını nasıl etkilediği üzerine odaklanmıştır. Hareketin kendini hangi
koşullarda var ettiği ve hangi dinamikler ekseninde geliştiği yorumlanmıştır. Bu
amaçla, hareketi varlığın nedeni olarak tanımlamış olan Rudolf Laban’ın teorileri
incelenmiştir. Bedene bütüncül olarak yaklaşan Merleau – Ponty’in felsefesinden
yararlanarak araştırma alanı genişletilmiştir.
Hiatus eseri, sahneleme koşullarının hareket tercilerini ne yönde değiştirdiği ve
bunun hareket araştırmasına etkisi üzerine Rudolf Laban’ın Efor Analizi’nden
faydalanmıştır. Efor Analizi kapsamında, akış faktörü (Flow) devreye girdiğinde,
nasıl sorusunun önemi vurgulanmıştır. Hareketin nasıl’ı, parça bütün ilişkisinde
değerlendirilmiştir. Bedenin sadece kendisi değil, çevresinde kurduğu ilişkiler
üzerinden bütünsel bir yaklaşım tercih edilmiş, teknik ve yaratıcı süreç birlikte
değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Liminalite, Rudolf Laban, Laban Hareket Analizi
(LMA), Efor Analizi, Akış (Flow), Merleau Ponty, Parça Bütün İlişkisi.