Özet
Çalışmamız, fotoğrafta hareket ve zaman teması etrafında şekillenmektedir. Fotoğrafın 19. yy'ın başlarından itibaren zamanı kayıt altına alma arzusu ile başlayan, zaman algımızı değiştirip kavrama dair kökensel sorgulamalara derinlik ve çeşitlilik sağlayan tesirleri, sadece sanatçıları değil diğer bilim insanlarını ve filozofları da etkilemiştir. Bu sebeple zaman kavramıyla ilgili genel bir çerçeve oluşturup, fotoğrafın tarihsel gelişimine kısa bir bakışın ardından Bergson'un Marey'in seri fotoğraflarından aldığı ilhamla "süre felsfesi" ne katkı sağladığına değinmek yerinde olacaktır. Özellikle seri fotoğrafta zaman kavramını vurgulayacağımız çalışmamızda, fotoğraf tarihinde yer etmiş, Herni Cartier-Bresson, Eugene Atget, Duane Michals ve Hiroshi Sugimoto'nun fotoğraf örneklerine, zaman kavramı ile ilgili kuramsal çalışmalar çerçevesinde yer verilecektir. Günümüzde son derece gelişmiş olan fotoğraf tekniği ve ilgili yazılımlarda sağlanan ilerlemeler, çoktan tartışmalı hale gelen linear zaman anlayışının görsel kanıtlarını ortaya koymaktadır. Çalışmamızda farklı zaman algılarının kaynakları olan bu yeni teknikler ve zamanı vurgulayan sanatçıların işleri sunulurken, yeni zaman algılaları yaratan seri fotoğraf ve foto-sekans çalışmaları da önemle vurgulanacaktır.