Özet
Bu tez çalışmasının birinci bölümünde, batıda matbaanın bulunuşundan
itibaren tipografinin geçirdiği değişim ve ilerlemeler incelenmiş; bu tarihten
günümüze değin, grafik tasarımda tipografik dilin genel yapısal özellikleri
açıklanmaya çalışılmıştır. Matbaanın getirdiği, metnin “çoğaltılabilme” imkanlarının
ortaya çıkardığı ve bu tarihten başlayarak sürekli bir değişim içerisinde olan
tipografinin, modernleşme, Endüstri Devrimi, çağ dönümü, Modernizm ve Postmodernizm dönemlerinin her birinde, döneminin özellikleri doğrultusunda şekillenen
yapısal özellikleri; tipografinin grafik tasarımın içerisinde bir “dil” olarak varlığı göz
önünde bulundurularak incelenmiştir.
Tez çalışmasının ikinci aşamasını oluşturan Türkiye grafik tasarımında
tipografik dilin incelenmesi ise, ülkede grafik tasarımın gerçek anlamda varlığını
hazırlayan koşulların oluştuğu 1970’lerden itibaren ele alınmıştır. Bu incelemenin
ilgi alanını, bu dönemden itibaren üretim yapmış ve yapmakta olan Türkiye’li grafik
tasarımcıların yenilikçi üretimleri oluşturur. Türkiye grafik tasarımında tipografik
dilin gelişimi bütünüyle batıya bağlı bulunduğundan, incelenen yapı, batı ekseninde
ele alınmıştır.
Faydalanılan kitap, süreli yayın vb. yanında, Türkiye’li grafik tasarımcılar ile
konu ile ilgili röportajlar yapılarak hazırlanan bu çalışmanın sonucunda, günümüzde
batıda tipografik dilin yeni teknolojiler ve buna bağlı değişen okuma eyleminin
yapısına paralel olarak “imgeleşme” eğilimi gösterdiği; Türkiye’de ise geçmişi uzak
bir tarihe dayanmamakla birlikte, grafik tasarımda tipografik dilin özellikle artan
iletişim olanakları ile doğru orantılı olarak gelişerek, dünya ile eşzamanlı bir yapıya
ulaştığı gözlemlenmiştir.