Özet
Bu doktora tezinin amacı Muzıka-yı Hümayun'un kurulmasından günümüze kadar olan dönemde Türkiye'de çoksesli klasik batı müziğinin kurumlaşmasını devlete bağlı kurumlar üzerinden incelemektir.Bu tez, giriş ve sonuç bölümleri dahil olmak üzere dört ana bölümden oluşmuştur. Giriş bölümünü izleyen ilk ana bölümde Muzıka-yı Hümayun'un kurulması ve gelişmesi irdelenmiştir. Muzıka-yı Hümayun'un durumu Padişahın istekleri ve Osmanlı İmparatorluğu'nun sosyal, politik ve ekonomik sorunları ile yakından ilişkili olduğu için, Muzıka-yı Hümayun'un gelişimi incelenirken o dönemin tarihi de ele alınmıştır. Bir sonraki ana bölümde, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurulmasından günümüze kadar olan dönemde yer alan devlete bağlı müzik kurumları incelenmiştir. Bu kurumların kendi özerk yönetimleri olduğu için oluşum ve gelişim aşamaları tarihsel olaylardan bağımsız olarak ele alınmıştır. Atatürk tarafından başlatılan kültür devrimi çerçevesinde müzik okulları, icra grupları ve yayın organları gibi devlete bağlı yeni müzik kurumları oluşturulmuştur. Bu kurumların günümüzdeki sayıları ve genel durumları hakkında detaylı bilgi tezin bu bölümünde ve ilgili eklerde verilmiştir. Bu araştırma sonucunda günümüze kadar Türkiye'de çoksesli klasik batı müziğinin kurumlaşma evrelerinin üç aşamada gerçekleştiği gösterilmiştir. Ayrıca, ileride yapılacak kapsamlı çalışmalar için bir temel bilgi kaynağı ve veri tabanı oluşturulmuştur.