Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKorkmaz, Asiye
dc.contributor.authorBerktaş, Esin
dc.date.accessioned2022-06-20T20:43:32Z
dc.date.available2022-06-20T20:43:32Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/3599
dc.descriptionTez (Sanatta Yeterlilik) -- Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008.en_US
dc.descriptionKaynakça var.en_US
dc.description.abstract1939-1950 dönemi Türk sineması İkinci Dünya Savaşı'nın etkisi altında şekillenmiştir. Savaş yıllarındaki gelişmeler bu dönemi diğerlerinden farklılaştırır. Bu yıllarda sinema eğitimi almamış ancak genel anlamda sanatsal ve kültürel vizyonu olan amatör sinemacılar film üretmek amacıyla denemeler yapar. Sosyo-ekonomik altyapıları ve özgeçmişleri açısından benzerlikler taşıyan bu genç sinemacıların her biri kendine has bir sinema anlayışına sahiptir. Bununla birlikte dönemin genel atmosferine paralel olarak kendi kültürümüze ve seyircimize hitap eden filmler yapma noktasında birleşirler. Filmlerinde yerel konuları yerel müzikler, basit dekorlar ve amatör oyuncularla anlatırlar. İkinci Dünya Savaşı'nın tek partiyle yönetilen, dışa kapalı Türkiye'sinde sıkıyönetim, sansür ve ekonomik yetersizlikler altında film üretimini başlatırlar. Sinema tarihimizde tiyatrocular dönemi ile sinemacılar dönemi arasında geçit niteliği taşıyan eserler ürettiği düşünülen bu sinemacılara geçiş dönemi sinemacıları adı verilir. Geçiş dönemi sinemacıları halka hitap eden bir sinema yaratmak için görsel ve yazılı geleneklerden faydalanmış, milli bir sinema dili arayışına girmiştir. Ancak kısıtlı sermaye, yüksek vergiler, yetersiz hammadde ve sinema teknolojisi sanatsal arayışlarını zorlaştırır. Sektörün ekonomik sorunlarına çözüm bulmak için örgütlenir ve ilerleyen yıllarda yerli sinemanın önünü açan gelişmelere önayak olurlar. 1950'li yıllara doğru beklenmedik bir hızla seri üretime geçen yerli sinema sektörünün içinde yer alırlar ancak yaratıcı sinema arayışlarını geride bırakmışlardır. 1939-1950 dönemi sinemacılarının sanatsal düşünceleri, yaptıkları filmler ve sinema sektörüne katkıları bu dönemde yerli sinemacılığın temelinin atılmasını sağlamıştır. Bu nedenle Türk sinemasının 1939-1950 yılları arasındaki dönemi bir geçiş dönemi olarak değil yerli sinemada profesyonel bir bilincin oluştuğu dönem olarak tanımlamak gerekir.en_US
dc.format.mediumL, 351 y. : kimi rnk. res., tbl., şkl., grafik ; 30 sm.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTürk sinemasıen_US
dc.subjectİkinci Dünya Savaşıen_US
dc.subjectgeçiş dönemien_US
dc.subjectyerli sinemaen_US
dc.subjectseyirlik faaliyetleren_US
dc.subjectsansür.en_US
dc.title1939-1950 dönemi Türk sinemasının ekonomik, politik, toplumsal ve kültürel yapısıen_US
dc.typeartThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sinema-TV Anasanat Dalı Sinema TV Programıen_US
dc.institutionauthorBerktaş, Esinen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.demirbas0048526en_US
dc.identifier.yrd3D31038E-A4FF-4D55-82D2-3B54C064EB3Ben_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster