Özet
2000’lerde Erkekliğin Kamera-Politik İnşası: ‘Kurgusal Suç Kahramanlığı Sentezi, Kimlik ve
Söylemi’ adlı bu tez çalışması, dizi ve film suç metinlerindeki kurtarıcı karakterlerin kimlik
temsili olanaklarına işaret etmek amacıyla hazırlanmıştır. Türk dizi ve filmleri üzerine metin
okuması yapan çalışma, metinlerdeki cinsi, politik ve görsel söylemi ve söylemin yapılaşma
biçimini; karakter kimlik ve aksiyonu, tema ve diyalog bağlamında incelemektedir. Dizi ve
filmlerdeki suç metinlerinin anlamlandırma sürecini ve suç Kahramanı’nın erkekleşme edimini
analiz için, Mitolojik Çalışmalar geleneği, C. Vogler’in ‘Kahraman’ın Yolcuğu’ modeli ve
Erkeklik Kuramları kullanılmıştır. 2000’lerin tüm popüler suç Kahramanlığı
melo/dramalarından (‘Deli Yürek’ dizi ve filmi, ‘Kurtlar Vadisi’ dizileri ve filmleri, ‘Sıla’ dizisi,
‘Sessiz Fırtına’ dizisi, ‘Adanalı’ dizisi, ‘Aynadaki Düşman: Teşkilat’ dizisi, ‘Ezel’ dizisi ve
‘Kabadayı’ ve ‘Son Osmanlı: Yandım Ali’ filmlerinden) hareketle, yerli suç metinlerinde
kurtarıcı erkeğin rolü, erkeklik temsiliyeti, potansiyeli ve niteliğini analiz eden çalışma,
birbirini dönüştüren ve aşan kültür-politika, özne-söylem ve suçlu-Kahraman ilişkisini yeniden
okumayı amaçlamıştır. Böyle bir yeniden okumayla 2000’lerdeki toplumsal ortam ve siyasi
zeminde şekillenen koruyucu öznenin inşa süreci ve yıllar içindeki eğilimleri, suç metinleri
aracılığıyla ortaya konmaktadır. Türk suçkurgu metinlerinde yeniden üretilen mitolojik
Kahramanlık süreci, yerel karakter özellikleri etkisiyle yeniden biçimlenir ve Türk toplumuna
has kodlar ve anlatı geleneği içinde konjonktürel olarak yeniden üretilir. Çalışma incelediği
metinlerindeki (Kahraman’ın Yolculuğu aksiyonunun tekrarı ve yerel olarak yeniden üretimi
farkları bütününde) ana karakterlerin suç Kahramanları olduğunu varsayar.
A AHTAR KELİMELER: Erkeklik, Milliyetçilik, Kahraman, Mitoloji, Öykü, Yolculuk,
Türk Sineması, Popüler Suç Film ve Dizileri