Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAkay, Ali
dc.contributor.authorBürtek, Zeliha
dc.date.accessioned2022-06-20T20:43:39Z
dc.date.available2022-06-20T20:43:39Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/3619
dc.descriptionTez (Doktora) -- Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.en_US
dc.descriptionKaynakça var.en_US
dc.description.abstractKant'ın aklın bilme sistemini inşası, bilginin sınırlarını ve olanaklılığını araştırması onun insan, özne merkezli oluşuna olduğu kadar insan olmanın sorumluluğuna belki de insan nedir sorusuna verilmiş bir yanıt olduğu söylenebilir. Kant, bakışı sadece bilgi,bilebilme sınırında kendi üzerine çevirirken insanın bütün etkinliklerine de kapsayıcılık taşır. Bu noktada denilebilir ki, Kant insan edimin yol açtığı felaketlerin yıkımlarında sebebini bu akılda görerek aklın eleştirisi yapmıştır. Aklın, deneyimin sınırlarında bu yetisi, bilginin koşulu olan deneyimi pratik yaşantının deneyiminin de koşulu olmasıyla aklı yeniden pratik olanla ilişkilendirmiştir. Akla yapılan vurgu, insanı duyarlılıktan uzak bir varlığa değil, bu duyarlılığı kullanma araçlarını ve yollarını kendi sorumluluğunda bir ödev duygusuna bağlayacaktır. Bu noktada oldukça ilginçtir, ödev dışsal olan yapısı, içsel bir duruma dönüştürülerek, aklın yıkıcı kurumlarının dışsallığı da iç yasaya bağlanmış olur. Yasa dışarıdan değil içeriden gelir. Akıl bir kez daha kuşatma altına alınır. Kant, ve tabii alman idealizmini yirminci yüzyılda yüzyılda vardığı söylenen felaket sonuçlarının -bu tez bu felaket yakıştırmasının sadece ideolojik olduğunu, bunun bu düşünce dünyasına zorla yakıştırılan bir suçlu arayışı olduğunun düşüncesiyle bu tez seçildim- aklın felaketlerinin önceden farkına vararak bir iç yasayla zapturapta aldığı söylenebilir. Aklı kendi kendisinin hükümranlığından kurtarmıştır. Akıl, yasayla bu etkin rolünü denetim, kontrol altına alarak, kamusal alanda iletilebilirlik üzerine oturan söz söyleme yeteneğine de sorumluluk kavramını katmıştır. Aklın bütün edimlerinin bir yasa ilkesiyle ilişkilendirilmesi, sanat yapıtında ilkeyi koyan öznenin tikelliğiyle yeniden bir öznellik alanına geçilir. Sanat yapıtı yasa koyucu öznenin evrensele ulaştığı alan da olacaktır. İnsan, kozmosa dokunabilmenin olanağını bulmuştur. Anahtar kelimeler; anlama yetisi, amaç, buyruk, kategorik buyruk, eleştirel felsefe, maksim, isteme ilkesi, yasanın genelliği, kendi başına şey, mutluluk ilkesi, ödeve uygun, ödevden dolayı, özgürlük idesi, özerklik, yargılama gücü, yasa, yükümlülük, zorunluluk.en_US
dc.format.medium211 y. ; 29 sm.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleAlman romantizminin kuramsal yaklaşımlarının toplumsal alana etkilerien_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı Genel Sosyoloji ve Metodoloji Programıen_US
dc.institutionauthorBürtek, Zelihaen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.demirbas0046347en_US
dc.identifier.yrd64A880F4-3943-410F-9F62-5688970389FDen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster