Abstract
Toplumdaki bireylerin fizyolojik ve psikolojik gereksinimlerinden doğan ve gelişen tüketim kültürü ve bu gereksinimleri karşılamaya yönelik oluşan tekstil ve moda tasarımı endüstrisi devamlı bir ivme ve gelişim içindedir. "Günümüz Tekstil Ve Moda Tasarımında Tasarım, Tasarımcı Ve Tüketici Açısından Tasarım Kültürü" başlıklı çalışma, tezin ana amacı ve sınırlarını açıklayan giriş bölümüyle başlamaktadır. Tezin birinci bölümünde tasarım-tasarımcı kavramlarının genel tanımı yapılarak, bireylerin günlük yaşam pratiği içinde karşılaştığı sosyolojik ve fiziksel olay/problemlerin, gereksinimlerinin ve bunların birbirleri arasındaki ilişkilerin giderek artmasıyla meydana gelen karmaşık bir tasavvur etme/çözüm getirme biçimine dönüşmesi tartışılmış ve tasarımcının bireyin bu gereksinimlerine çözüm bulan rolü tanımlanmıştır. İkinci bölümde, bir yandan yaşamını sürdürebilmek için temel fiziksel gereksinimlerini karşılamak, diğer yandan ise bireysel kimliği ve öznel tercihleriyle sembolik mesajlar vermek isteyen tüketici bireytanımlanmıştır.Geleneksel toplumdan modern topluma ve modern toplumdan postmodern topluma geçiş konuları nedenleriyle kısaca incelenerek, tüketici olarak bireyin sosyolojik, ekonomik, teknolojik vb. gelişmelerden ötürü değişen ve gelişen davranış, iletişim biçimlerinin, algılarının ve tüketim alışkanlıklarının oluşturduğu tüketim kültürü incelenmiştir. Tezin üçüncü bölümünde; kültür kavramı ve kürselleşme konuları tanımlanarak bunların tüketim ve tasarım alanlarına olan etkileri örnekler ile açıklanmıştır. Sonuç bölümünde ise başta küreselleşme olmak üzere sosyolojik,ekonomik ve teknolojik gelişmelerin kültüre olan etkileri ve bu etkileşim sonucunda ortaya çıkan yeni tüketici, tüketim alışkanlıkları ve tüketim kültürü tanımlanarak, bu tüketicinin gereksinimlerini gideren tekstil ve moda endüstrisinin ürün, tasarım ve markalaşma konularında geliştirdiği yeni tasarım kültürü, ana hatları ile örnekler üzerinden yorumlanmıştır.