Abstract
I. BİÇİM
Biçim elemanları: Nokta, çizgi Biçimi iki kategoride inceliyoruz. 1. Çizgi olarak biçim 2. Ton olarak biçim Klasik-Barok üzerinde biçimsel karşılaştırma Klasik sanatta yapıtlar matematiksel kurallara bağlanmıştır, bilimsellik vardır. Barok'da ise temelinde bağımsızlık vardır, kural karşıtlığından söz edilebilir.
II. ESPAS
Espas Fransızca kökenli olup bizde, derinlik, boşluk, mekan, uzay vb. anlamlara gelmektedir. Matematikte ve müzikte espas kavramlan Felsefi alanda espas John Locke Wilhem Leibriz S. Clark NewtonKant Einstein Labocevsky Riemann Eukleides
III. RESİM SANATINDA ESPAS
Klasik Espastan önce Klasik Espas Çağdaş Espas Klasik Espastan Önce Tarih öncesi içgüdüsellik. İlkçağ medeniyetleriyle birlikte biçim sınırlaması başlıyor. Mısır ve Yunan'da farklı espas sözkonusu. Mısır'da planlar Yunan'da volüm görülmektedir. Oblik sistem: Yunan'da pompe'ı.fresklerinde görülen birçok ufuk hattı ile elde edilmiş derinliktir. Bunun örnekleri Bizans'ta da görülmektedir. Klasik Espas Perspektiv: Çizgisel perspektiv, Havasal perspektiv, Renk perspektivi Ton: Rengin açıklık-koyuluk derecesidir. Tonun derecelendirilmesi ile valör elde edilir. 16 yy. Batı Resim sanatı gölgesel üsluba doğru bir gelişim göstermiştir. Çağdaş Espas 18 yy.'a kadar resim sanatında izlediğimiz klasik espas bu yy.'dan itibaren çeşitli aşamalarla biçim değiştirmiştir. Empresyonizm ile başlayan bu değişim Kübizm'de uç noktasına ulaşmış ve tuvalindışına taşan bir espas oluşturmuşlardır. 1920'lerde Rus konstruktivizmi Tatlin, Lissitsky gibi önemli öncüleriyle espas kavramına yeni bakış açıları getirmişlerdir.