Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Müzik-Bilim Dergisi Cilt 1, Sayı: 7, 2015
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2015Yazar
Editörler: Prof. Dr. Kıvılcım YILDIZ ŞENÜRKMEZ, Arş. Gör. Dr. Evrim Hikmet ÖĞÜT, Arş. Gör. Nihan TAHTAİŞLEYEN, Arş. Gör. Ayşe Tül DEMİRBAŞ
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
2012 yılından beri yayın hayatına devam etmekte olan Müzik-Bilim Dergisi, müzikolojinin disiplinlerarası çalışma alanını tüm yönleriyle ortaya koymaya, müzik araştırmalarına ve dolaylı yoldan yaratımına destek vermeye devam ediyor. Alanın genç araştırmacılarına esin kaynağı olmaya özen gösteren bir yayın anlayışını benimsemiş olan Müzik-Bilim Dergisi, akademilerin olduğu kadar yayın organlarının da müzikolojinin gelişimine ve devamlılığına katkısı olduğunu göstermeyi hedefliyor. Müziğin besteleniş sürecinin ve bunu besleyen tüm alanların bilimsel bir anlayışla, bir bütün olarak değerlendirilmesinin gerekliliği inancıyla, Müzik-Bilim Dergisi’nin bu sayısını, disiplinlerarası çalışmaların sonucunda müzik ve sanat tarihindeki yerlerini almış olan bazı yapıtlara farklı bakış açılarıyla yaklaşmayı öneren araştırma ve analizlere ayırdık. Bülent Yüksel’in kaleme aldığı “Ahmed Adnan Saygun’un Gılgameş Epik Dramına Metin ve Müzik Perspektifinden Bir Bakış” başlıklı makale bizleri, konulu müzik yapıtlarının ayrılmaz parçalarından biri olan edebiyata yaklaştırıyor. Saygun’un hiç sahnelenmemiş olan bu önemli yapıtını metinsel ve müzikal bakımdan inceleyerek epik dram türünün bestecinin perspektifinden nasıl ele alındığını ortaya koyuyor. Müzik ve elektroniğin birleşiminin 20. Yüzyıl sanatına yön verdiği anlayışın en önemli temsilcilerinden biri olan Jean-Claude Risset’nin Variants adlı yapıtını incelediği “Partisyon ve Sayısal İşaret İşlemesinin Karşılıklı Etkileşimi” başlıklı makalesinde Onur Dülger, söz konusu yapıtı müzikal analiz ve “tersine mühendislik” yöntemlerini kullandığı karşılaştırmalı bir analizle ele alıyor. Ekin Çoraklı, müziğin felsefe ile olan ilişkisinin en belirgin damarlarından birini mercek altına aldığı “On Music and Its Connection to the Will” (Müzik ve Müziğin İstenç ile İlişkisi) başlıklı makalesinde, Schopenhauer ve Nietzsche’nin metafizik bir karakter taşıyan ve insan ruhunda bir acı kaynağı oluşturan “istenç” üzerine kurdukları müzik felsefesini irdeleyerek yeni bir müzik düşüncesi öne sürüyor. Lisa Helbig, “Poème Eléctronique: The Enormous Project of the Philips Pavilion” (Poème Eléctronique: Büyük Philips Pavyonu Projesi) başlıklı makalesinde geçen yüzyılın en çarpıcı disiplinlerarası projelerinden birini ele alıyor. Makalede, film gösterimleri, ışık enstalasyonları ve mimari ile müziği birleştiren Poème Eléctronique’in, çağın usta sanatçıları Le Corbusier, Edgard Varèse ve Iannis Xenakis’in işbirliği ile hayata geçiş süreci, bir “çok yönlü sanat” uygulaması çerçevesinde değerlendiriliyor. Müzikten farklı alanlara ilgi duymanın ve bu alanlarla işbirliği içinde çalışarak sanat tarihine ve müzik repertuvarına özgün yapıtlar kazandıran sanatçıların yaklaşımlarını farklı analiz önerileri eşliğinde değerlendiren makalelerden oluşturduğumuz bu sayımızın alanda yapılacak yeni çalışmalara da esin kaynağı olması dileğimizdir. Yayını MSGSÜ Yayın ve Basın Birimi’nin desteği ile sağlanan Müzik-Bilim Dergisi, bu sayısının da arşive katılmasında büyük emeği olan hakemlerine, genel yayın yönetmenine, editörlerine ve yazarlarına teşekkür eder. Müzik-Bilim Dergisi Yayın Kurulu