Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorProf. Ö. Faruk Taşkale
dc.contributor.authorTekiner, Figen
dc.date.accessioned2023-09-05T06:13:35Z
dc.date.available2023-09-05T06:13:35Z
dc.date.issued2022en_US
dc.date.submitted2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/5482
dc.description.abstractOsmanlı padişah tuğraları istiflerinin yanısıra tezyinatları ile de daima dikkat çekmişlerdir. Çoğunlukla dönemlerinin tezyini üslupları ile bezenmiş olmalarına karşılık bir çoğu dönem tezyinatının genel özellikleri ile sıkı ilişkiler içinde olmayan ancak tuğradan tuğraya aktarılarak tuğra tezyinatlarında yerleşik hale gelen bezeme biçimleri ile tezyin edilmişlerdir. Tuğra tezyinatları, yeni üslup uygulamalarına açık olmasına rağmen aynı zamanda bu tür yeniliklere temkinle yaklaşıldığı bir alandır. Tuğralar yeni üslupların ilk uygulama yeri değil ancak Türk tezhip sanatına zaten yerleşmiş bulunan tezyinî akım ve denemelerin rahatça uygulandığı bir sahadır. Böylece tuğra tezyinatları yazma eser tezyinatlarından farklı olarak; kendi mecrasında ilerleyen, küçük bir tezyinî yeniliğin sevilerek bir sonraki tuğranın tezyinatında uygulanmasıyla zenginleşen, bir çok farklı tasarım şablonlarından oluşan, ana karakterdeki bir tasarımın alt gruplara ayrılmasıyla çeşitlenen yapıda tezyinatlardır. Bu tezyinatlar ilk tezyinî tuğradan sonuncusuna dek izlendiğinde; kendisinden önceki tuğra tezyinatının yansımalarını alarak yeni bir zevk ile şekillenen, kendisinden sonraki tuğraların tezyinatlarına bu esintileri aktararak bir gelişim çizgisi halinde takip edilebilen veriler ortaya koyar. Tuğra tezyinatlarının isimlendirme ve sınıflandırmalar yapılarak incelenmesine olanak tanıyan bu veriler; özelde Türk tezhip sanatı tarihi açısından önemli ve değerli olduğu nispette sanat tarihi alanında da üzerinde fazla değerlendirme yapılmamış bir konu olmasıyla, tuğra tezyinatlarına dair gelişim çizgisinin takip edilmesini kolaylaştıracak niteliktedir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDiplomatikaen_US
dc.subjectGeleneksel Türk sanatıen_US
dc.subjectKültürel mirasen_US
dc.subjectSanaten_US
dc.subjectSanat tarihien_US
dc.subjectTezhip sanatıen_US
dc.subjectTuğraen_US
dc.subjectTürk kültürüen_US
dc.subjectTürk süsleme sanatıen_US
dc.subjectÜslup analizien_US
dc.title15. ve 20. yüzyıllar arasında yapılmış tuğra tezhiplerinin renk, motif ve tasarım açısından incelenmesien_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster