Abstract
Bu tez eser çalışması Japon Grafik Tasarımcı Shigeo Fukuda'nın MSGSÜ Grafik Tasarım Uygulama ve Araştırma Merkezi'nin fiziksel arşivinde bulunan 51 adet orijinal afişini referans alarak ve Fukuda hakkında yazılmış tüm biyografilerden yola çıkarak hazırlanmış bir monografi denemesidir. Çalışma, tasarımcının "söz ve üretim alanını (müelliflik/authorship)" okuma önerisinde bulunarak araştırmanın bütününü tek bir doküman üzerinde toplayıp tüm veriyi elektronik yayın halinde tasarlayıp sunmayı amaçlamaktadır. Monografi çalışması ana hatlarıyla şu soruların yanıtlarını aramaktadır: Görsel iletişim dilinde "İllüzyon"," Oyun" ve "Mekân" olgularından yararlanan Shigeo Fukuda bu üç olguyla görsel dil repertuarını yıllar içinde nasıl oluşturdu? Bu üç olguyu görsellik üzerinden nasıl görünür kıldı? Daha açık ifadesiyle, "İllüzyon", "Oyun" ve "Mekân" olguları Shigeo Fukuda'nın görsel iletişim dilinde hangi görsel öğelerle görünürlük kazandı? MSGSÜ Grafik Tasarım Uygulama ve Araştırma Merkezi'nde kayıtlı bulunan Shigeo Fukuda'nın 51 afişi üzerinden yapılan incelemede Fukuda'nın görsel dil repertuarının, renk, piktogram, fotoğraf, imkansız figür (çelişkili uzay), kontrastlık, geometrik ve ritim ögeleri üzerine kimlik kazandığı görülmektedir. Bu çalışma, Shigeo Fukuda Monografisi ve Elektronik Yayın Prototipi'ndeki gibi veriyi toplama, işleme ve tasarlama yönteminin özellikle MSGSÜ Grafik Tasarım Uygulama ve Araştırma Merkezi fiziksel arşivinde bulunan diğer tasarımcılar hakkında da uygulanabilir ve sürdürülebilir olması önemsenerek hazırlanmıştır.